Koster Swimrun gynnar den lokala turismen

Den första upplagan av Koster Swimrun  avgörs på Kosteröarna på lördag, och skapar nya inkomster till den lokala besöksnäringen. Bakom tävlingen, där Turistrådet Västsverige är en av flera samarbetspartners, står artisten Petter, hans fru Michaela Askergren samt swimrunpionjärerna Michael Lemmel och Mats Skott. För deltagarna väntar 25 kilometer av växelvis löpning och simning kring hela Koster.

Den första helgen i oktober är det full aktivitet ute på Kosteröarna. Förutom Koster Swimrun är det också dags för den årliga Skördefesten, arrangerad av Kosters Trädgårdar. Aktiviteter som gör att den lokala turismen kan räkna in extra inkomster gentemot en vanlig oktoberhelg. Turistrådet Västsverige arbetar huvudsakligen med att utveckla och marknadsföra nya turistprodukter – allt för att skapa reseanledningar till regionen även utanför högsäsongen. När det gäller Koster Swimrun har man framför allt hjälpt arrangörerna med marknadsföring och kontakter med de lokala företagen.

— Det blir ett extra tillfälle att kommunicera att det händer saker på Koster även vid den här tiden på året. Alla som tävlar i Koster Swimrun bor och äter på Hotel Koster hela helgen, och även Strandkanten och Pensionat Bergdalen kommer att få en bra helg tack vare Koster Swimrun och Skördefesten, säger Åsa Massleberg, affärsutvecklare, Turistrådet Västsverige och turistchef, Strömstad.

Kan utveckla produkter

Så kallade outdoor-aktiviteter är ett av Turistrådets profilområden, och man arbetar mycket med att synliggöra Västsverige i allmänhet och Bohuslän i synnerhet som ett paradis för terränglöpning, paddling och vandring.

— Ett evenemang av Koster Swimruns karaktär bidrar starkt till att sätta Koster och hela vår region på kartan som ett område fyllt med utomhusaktiviteter. Om Koster Swimrun blir ett återkommande evenemang finns goda möjligheter att utveckla turistprodukter som till exempel träningspaket med mat och boende som kan locka hit ännu fler besökare utanför högsäsongen, säger Åsa Massleberg.

Tillbringade barndomssomrarna här

Petter, som tillbringade många av sin barndoms somrar på västkusten utanför Strömstad, började med swimrun 2013. Direkt föddes tanken att ordna en tävling på Koster, och Petter tog kontakt med Michael Lemmel och Mats Skott, swimrunpionjärer och initiativtagare till Ö TILL Ö, världens första swimruntävling och numera också VM i swimrun. Efter en lång tid av planering är det äntligen dags för tävling.

— Miljön här, med Kosterhavets nationalpark i spetsen är unik – en riktig godisbutik för alla som gillar simning och terränglöpning. Det ska bli jätteroligt att få välkomna tävlingsdeltagarna hit till ”mitt” Koster, säger Petter.

Kontakta för vidare information

Åsa Massleberg, affärsutvecklare, Turistrådet Västsverige/turistchef, Strömstad