Lights in Alingsås nominerat till Stora Turismpriset 2011

Sedan starten 2000 har den ljusstarka utställningen Lights in Alingsås belyst stadens byggnader, parker och arkitektur under den mörka höstmånaden oktober. Evenemanget har växt för varje år och rönt Alingsås kommun både respekt, ära och internationell status som ljusbärande destination. Nu nomineras Lights in Alingsås, i stark nationell konkurrens, till Stora Turismpriset 2011.

Alingsås stora framgångssaga började för 11 år sedan, i liten skala, med sex offentliga utställningsplatser och lika många inbjudna ljusdesigners med uppdraget att belysa dessa på ett publikt och attraktivt sätt. Succén var omedelbar och för varje år ökade kreativiteten, evenemangets omfattning, kommuninvånarnas engagemang och den internationella uppmärksamheten.

Kjell Hult, utvecklingschef på Alingsås Kommun, är stolt över nomineringen och berättar att de för 11 år sedan kanske inte riktigt förstod vilken potential evenemanget hade. Projektet började som ett seriöst stadsbyggnadsprojekt och Kjell vill understryka vikten av att de hållit en konsekvent hög kvalitet med ett subtilt uttryck och konstnärlig integritet.

Motiveringen lyder:
Lights in Alingsås är Europas största evenemang för experimentell ljussättning som årligen lockar cirka 70 000 besökare. Satsningen engagerar näringslivet, besöksnäringen, högskolan och internationella samarbetspartners. Lights in Alingsås är ett unikt ljusevenemang som har uppmärksammats med flera internationella utmärkelser, vilket i högsta grad bidragit till att utveckla svensk turism.

Alingsås kommunikatör Maja Theorin Mentzer framhåller evenemangets unika utbildningstanke. Samtliga samarbetspartners har ett brinnande engagemang i Lights in Alingsås och kärnvärdena design, energieffektivitet, miljö och trygghet; från det stora energibolaget Alingsås Energi till kommunens skolor och turistorganisation.

Lotta Nibell-Keating, affärsutvecklingsansvarig på Västsvenska Turistrådet och ledamot i Stiftelsen för Kunskapsfrämjande, säger: - Lights in Alingsås är en tillgång och gott föredöme för hela regionen. Alingsås har genom evenemanget skapat en innovativ arena där näringsliv, invånare och besökare kan mötas.

År 2011 visas stadens ljusutställning under fem veckor, 23 sep – 30 okt, med utökade guidningar av ljusslingan genom Alingsås där besökarna betraktar de sex ljusinstallationerna och får information om stadens byggnader och om de internationella ljusdesigners som skapat installationerna. Evenemanget har satt Alingsås på turismkartan och med ett besökantal på 70 000 personer har näringslivet fått incitament att expandera kommunens turismpotential. Något som stadens hotell, restauranger och caféer är ett levande bevis på då de lyser upp mörka oktober med fullsatta lokaler och nöjda gäster. Alla kan enas kring devisen ”Lights in Alingsås – den upplysta småstaden”.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Prissumman uppgår till 100 000 kronor. Övriga nominerade till Stora Turismpriset 2011 är Kosta Boda Art Hotel, Sala Silvergruva, Treehotel och Dansbandsveckan.
Stora Turismpriset 2011 utdelas den 20 oktober under Turistgalan i Stockholm som arrangeras av RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige.

På bilden: Kjell Hult, utvecklingschef på Alingsås Kommun, mottager blommor och guldbiljetten till årets stora prisgala av Västsvenska Turistrådets Lotta Nibell Keating, styrelseledamot i Stiftelsen för Kunskapsfrämjande inom Turism.