Naturturismföretagen och Swedish Welcome är goda exempel vid internationell kongress

Den 16-20 september 2019 kommer världens största naturturismkongress, Adventure Travel World Summit (ATWS) till Sverige. Naturturismföretagen och Swedish Welcome deltar i programmet som internationellt goda exempel på metoder för utveckling av turismnäringens verksamheter mot de globala hållbarhetsmålen. Bakom kongressen står den ledande globala organisationen för naturturism, Adventure Travel Trade Association (ATTA). 850 delegater från hela världen samlas i Göteborg för att inspireras, nätverka, göra affärer och diskutera utveckling av hållbar naturturism.

Adventure Travel Trade Association är den ledande globala branschorganisationen för naturturism. Man driver miljö-, hållbarhets- och utvecklingsfrågor inom området, och ser naturturismen som ett verktyg för att förändra världen på ett hållbart sätt. Visit Sweden, Tillväxtverket och flera regionala turismorganisationer samarbetar för att få kongressen till Sverige. Kongressen har ett gediget program med internationellt erkända experter och framgångsrika naturturismföretagare. Naturturismföretagen och Swedish Welcome deltar i programmet under rubriken ”Propelling the Vision for Healthy Tourism - Meeting the United Nations’ Sustainability Goals by 2030”. Seminariet handlar om hur turismverksamheter kan arbeta metodiskt för att ta itu med globala utmaningar genom ett helt integrerat tillvägagångssätt som engagerar alla. Seminaret fokuserar på praktiska metoder för att uppnå de globala målen på affärsnivå vilket resulterar i mer nöjda kunder.

- Kongressen är en viktig global manifestation för hållbar naturturism. Det är glädjande att få presentera Nature's Best Sweden, ett verktyg som verkligen tar hållbarhetstanken från intellektuell förståelse till praktisk verkstad. Nature's Best är både ett verktyg för naturturismföretagens hållbara affärsutveckling och en kvalitetsmärkning som synliggör hållbara upplevelser för medvetna resenärer, säger Joakim Hermanson.

- The Adventure Travel World Summit offers a global platform for Sweden to share how it prioritises sustainability as the key driver for tourism development. The Swedish Welcome method supports tourism companies by offering tailored advice focussing on guest experience, social, economic and environmental sustainability, all within one development tool. From personally run kayaking tours to the largest recreational bike race in the world, Swedish Welcome is flexible and can adapt to scale.

Together, we can all work towards giving our travellers the most sustainable memories possible, sager Kim Ross.

Naturturismföretagen och Natures Best

Naturturismföretagen är natur- och ekoturismföretagens gemensamma röst och branschorganisation som verkar för bättre förutsättningar att driva naturbaserad turism samt en hållbar utveckling av näringen. Föreningen är Sveriges enda nationella branschorganisation för natur- och ekoturismföretag och har 20 års erfarenhet om natur- och ekoturismföretagens drivkrafter, behov, förutsättningar, utmaningar och möjligheter.

Naturturismföretagen driver norra halvklotets första kvalitetsmärkning av hållbara upplevelser – Natures Best Sweden. Det är ett system skräddarsytt för att garantera hög kvalitet på naturupplevelser i kombination med, ett starkare naturskydd, mer miljöanpassat resande, och omsorg om resmålets kulturvärden.  Det är en märkning som gör det lätt för den medvetne resenären att välja rätt.

Swedish Welcome

Swedish Welcome är en unik integrerad utvecklingsmetod i kvalitet och hållbarhet för aktörer inom besöksnäringen. Metoden tar hänsyn till kvalitet och värdskap, samt ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Genom rådgivning via auktoriserade rådgivare kan verksamhetsledare identifiera sina verksamheters styrkor och förbättringsområden. Metoden bygger på hundra aspekter inom tio olika områden; värdskap, gästinformation, interiör och exteriör, städning, mat och dryck, tillgänglighet, trygghet, utrustning, ledning och styrning. samt energi, vatten och avfall.

www.swedishwelcome.se

Adventure Travel World Summit 2019

Naturturismföretagen

Joakim Hermanson (föredragshållare och generalsekreterare Naturturismföretagen)