Nu är det dags för Sillens helg i Bohuslän

4-6 juni firas Sillens helg längs Bohuskusten. Syftet är att skapa uppmärksamhet kring sillen och fira gamla svenska traditioner. Genom olika aktiviteter i fiskelägen, från Grebbestad i norr till Marstrand i söder, hoppas man kunna sprida budskapet om sillens betydelse för Bohuslän. Nationaldagen den 6 juni blir finaldagen för arrangemanget och festligheterna koncentrerar sig till Klädesholmen där bland andra skådespelaren Peter Harryson presenterar Årets Sill 2011.

Sill hör den svenska nationaldagen till och i år firar man Sillens helg i anknytning till den 6 juni längs hela Bohuskusten. Det blir förstås sill och potatis med måsskrik och vågskvalp, men också sillrace, sillmässa, besök i sillfabrik, skärgårdsturer, möjlighet att tillverka sin egen midsommarsill, tur med ribbåt och mycket mera.
– Sill är något av det svenskaste som finns, och en fin gammal tradition värd att uppmärksamma. Sillen skänker ett silverskimmer åt hela Bohusläns historia, och är en kulturbärare för hela Västkusten, säger Jill Axelsson på Västsvenska Turistrådet.

I Grebbestad, Fjällbacka, Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Ulebergshamn, Skaftö, Lysekil, Bräcke, Morlanda, Ellös och på Käringön, Klädesholmen och Marstrand firar man
Sillens helg. Platserna har stark anknytning till sillen, i generation efter generation har öborna saltat sill och förädlat processen från fisk till delikatess.

Den 6 juni firas finaldagen av Sillens helg på Klädesholmen. På Klädesholmen har man i flera år firat Sillens dag på Sveriges nationaldag, och i år kommer skådespelaren Peter Harryson att vara en del vid festligheterna. Han kommer bland annat prata om Årets Sill 2011 som börjar säljas under dagen. Louise Johansson, vinnare av Sveriges Mästerkock 2011, kommer att signera kokboken ”Sveriges Mästerkock”.

Louise Johansson kommer också vara engagerad i sillracet, som innebär utprovning och utvärdering av olika sillinläggningar.

Inbjudan
Vad: Sillens helg
När: 4-6 juni 2011
Var: I Grebbestad, Fjällbacka, Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Ulebergshamn, Skaftö, Lysekil, Bräcke, Morlanda, Ellös och på Käringön, Klädesholmen och Marstrand.

Mer information och program för Sillens helg: www.vastsverige.com/sv/bohuslan-paradiset-vastkusten/Sillens-helger-i-Bohuslan/

För ytterligare information kontakta:
Ida Nilsson, presskontakt, tfn 0709-134037, e-post ida.nilsson@perspective.se
Jill Axelsson, Västsvenska Turistrådet, tfn 031 - 81 83 89, e-post jill.axelsson@vastsverige.com
Carina Falk, projektledare Södra Bohuslän, tfn 0303-22 44 53, e-post carina.falk@sodrabohuslan.com

Ylva Vitorovic, tfn 031-818303, ylva.vitorovic@vastsverige.com

Västsvenska Turistrådets arbetar för att stimulera företagande och ekonomisk tillväxt inom turismnäringen i Västsverige. Den övergripande inriktningen av verksamheten har en stark fokusering på strategisk utveckling och marknadskommunikation. Målsättningen är att bli Skandinaviens mest besökta, uppskattade och mest inkomstbringande region.