Nu inleds Skaldjursresan 2010

Fredagen den 15 oktober inleds Skaldjursresan 2010. Under två veckors tid bjuds besökare in att uppleva skaldjurens högsäsong där de är som bäst – i Bohuslän. Ett fyrtiotal restauranger, hotell och aktivitetsföretag deltar från Koster i norr till Öckerö i söder.

Under det gemensamma namnet Skaldjursresan bjuder Bohusläns företag in besökare att uppleva Bohusläns Big Five; hummer, ostron, kräfta, räka och mussla. Skaldjursresan pågår under perioden 15-31 oktober och på programmet finns bland annat hummer-, mussel- och ostronsafarin, skaldjursbufféer och ett Bohuslän utöver det vanliga.

– Vi vill visa att Bohuslän har flera säsonger och på hösten är det högsäsong för skaldjur. Att förlänga säsongen är en viktig del av en långsiktig och hållbar besöksnäring i Bohuslän, säger Jill Axelsson, affärsutvecklare, Måltidsturism på Västsvenska Turistrådet.

Totalt deltar ett fyrtiotal hotell, restauranger och aktivitetsföretag från Koster i norr till Öckerö i söder. I musslornas högborg Lysekil firas skaldjursäsongen med en storslagen avslutning på Skaldjursresan lördagen den 30 oktober med folkfest och musikunderhållning, där besökarna exempelvis kan prova på musselsafari, köpa färska skaldjur och lära sig att knyta hummertina och öppna ostron.

Hela programmet och alla deltagande företag hittar du på www.skaldjursresan.se

Om ”Skaldjursresan”
”Skaldjursresan” genomfördes första gången under Allhelgonahelgen 2009. De positiva omdömena från såväl gäster som de arrangerande företagen har gett mersmak och i år har ”Skaldjursresan” utökats med såväl antalet deltagande företag som till perioden 15-31 oktober. Västsvenska Turistrådet har det övergripande ansvaret för produkt- och affärsutveckling, marknadsförings- och säljmaterial och kampanjsajten på www.skaldjursresan.se

För ytterligare information, kontakta:
Jill Axelsson, affärsutvecklare Måltidsturism, Västsvenska Turistrådet
Tel: 031-81 83 89, 0708-25 39 55
E-post: jill.axelsson@vastsverige.com

Västsvenska Turistrådet AB är den regionala turistorganisationen för Västra Götaland. Bolagets ägare är Västra Götalandsregionen. Bolagets uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västra Götaland som turistdestination. Målet är att Västra Götaland ska vara Skandinaviens mest besökta, uppskattade och inkomstbringande turismregion.