Ny VD för Västsvenska Turistrådet AB

Styrelsen för Västsvenska Turistrådet AB har idag utsett Fredrik Lindén till ny VD för Västsvenska Turistrådet, som är Västra Götalandsregionens helägda bolag och arbetar för att stimulera företagande och ekonomisk tillväxt inom turismnäringen i Västra Götaland.
- Det är en oerhört spännande bransch i en spännande region, med stor betydelse och goda utvecklingsmöjligheter, säger Fredrik Lindén.

Fredrik Lindén är 51 år och har i många år arbetat inom Sveriges Exportråd, för flera olika delar av världen, på olika ledande positioner.

- Fredrik har många år av framgångsrikt ledarskap med sig. Med sin breda kompetens är han rätt person att leda bolaget in i framtiden, säger Britt-Marie Andrén Karlsson, ordförande i Västsvenska Turistrådet AB.

Målet är att Västra Götaland ska vara Skandinaviens mest besökta, uppskattade och inkomstbringande turismregion.

-  Det är i hög grad Västsvenska Turistrådet som ska driva den utvecklingen, i samverkan med branschföretag och olika samarbetsparter. Det handlar förstås om marknadsföring, men minst lika mycket om affärs- och kunskapsutveckling. Med sin bakgrund har Fredrik Lindén en stabil grund för detta, säger Britt-Marie Andrén Karlsson.

Västsvenska Turistrådet ska bedriva sitt arbete i samverkan med inhemska och internationella partners, för att öka konkurrenskraften hos regionens företag inom turismnäringen.

- Turismnäringen bidrar i sin tur till att marknadsföra Västra Götaland som en bra plats att etablera sig på, och har därmed en viktig roll för tillväxt och utveckling, säger regiondirektör Ann-Sofi Lodin.

Fredrik Lindén tillträder som VD den 1 februari nästa år.

-  Jag ser verkligen fram emot att få leda ett så spännande bolag som Västsvenska Turistrådet i en miljö som både är kommersiell och offentligt finansierad och som kombinerar politik och näringsliv. Dessutom i en region som har stor betydelse för hela Sverige, säger Fredrik Lindén.

För ytterligare information: Britt-Marie Andrén Karlsson, ordförande i Västsvenska Turistrådet AB, telefon 070-561 50 38, Fredrik Lindén, telefon 070-883 85 23, regiondirektör Ann-Sofi Lodin, telefon 070-632 11 65.