Portabelt designmuseum i ryggsäck ska locka utländska turister till Västsverige

Nu kan utländska turister låna en designutställning i en ryggsäck.  Ryggsäcken innehåller designföremål som inspirerar till upplevelser i fyra svenska regioner och kan hämtas upp i Göteborg, Stockholm, Malmö och Umeå. Den portabla designutställningen är en satsning som ska göra fler designintresserade utländska besökare nyfikna på att upptäcka Sverige. Turistrådet Västsverige och Göteborg & Co är ansvariga för den västsvenska ryggsäcken.

Visit Sweden och Designprogrammet* har öppnat sin tredje utställning i Swedish Design Museum. Designföremålen i Swedish Design Museum To Go hämtas ut på plats i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå, och sakerna är kopplade till berättelser som ska inspirera till något att göra på platsen som också svenskar gärna gör. Den Göteborgs- och Västsverigebaserade ryggsäcken är kurerad av inredningsdesignern, influencern och författaren Frida Ramstedt, som bland annat står bakom Sveriges ledande inredningsblogg Trendenser.se och succéboken ”Handbok i inredning och styling”, som just nu ligger etta på norska topplistan.

Designen ska användas

De designade och användbara föremålen i ryggsäcken ska inspirera till att besöka och uppleva olika västsvenska besöksmål. I ryggsäcken finns bland annat en kaffekopp från Anna Elzer Oscarson (som ska inspirera till fika), skor från Icebug (inspiration till vandring) och en pläd från Ekelunds Linneväveri (att ha med på picknick i skärgården eller i någon härlig park). Kuratorernas tips om upplevelser på platsen och berättelser om objekten publiceras i det virtuella museet och fungerar sedan som en insiderguide till Sverige – även för de som inte bokar en ryggsäck.

- Den svenska designen finns närvarande i vår vardag och är ofta skapad för att användas och inte sättas på piedestal. Visit Sweden vill sprida svensk design som en anledning att besöka Sverige och utställningen fungerar som en personlig guide speciellt för den designintresserade besökaren, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.

Kan bokas i april och maj

Den västsvenska ryggsäcken kommer från och med idag, den 19 februari, att kunna bokas för användning mellan den 14-20 april och 18-25 maj. Besökare kan låna väskan under en veckas tid, och den hämtas och lämnas på Turistbyrån vid Kungsportsplatsen i Göteborg. Väskan ska återlämnas i samma skick som vid utlåningen, och bokas på swedishdesignmuseum.com. Turistrådet Västsverige och Göteborg & Co lanserar i samband med detta också egna plattformar där man tipsar om kultur- och designupplevelser i Västsverige och Göteborg. Dessutom kommer man gemensamt under maj månad anordna en gruppresa för internationella designinfluencers som kommer hit för att testa ”ryggsäcksupplevelserna”. Längre fram kommer också en ytterligare bokningsperiod för hösten 2020 att släppas upp.

- Vi ser denna satsning som ett utmärkt tillfälle att marknadsföra Väsverige som en attraktiv kulturdestination med design som drivkraft. Västsverige har otroligt många designers och formgivare som inspireras av svensk natur och vårt sätt att leva, och detta vill vi vara med och lyfta. Intresset för att resa och för att uppleva svensk livsstil, vår kultur och design växer sig starkare och starkare hela tiden, säger Gunilla Davidsson, projektledare kulturturism, Turistrådet Västsverige.

Swedish Design Museum To Go (west) - webbplats på vastsverige.com

Swedish Design Museum To Go (west) - webbplats på westsweden.com

Swedish Design Museum To Go - film på Visit Swedens Youtube-kanal

Swedish Design Museum - webbplats

* Swedish Design Museum är en del av regeringens designprogram, som Visit Sweden driver tillsammans med Svenska institutet, Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen och en rad regioner, städer och andra partners. Satsningen ska öka intresset för svensk design, arkitektur, mode, möbler och andra designuttryck.

Kontakta för rmer information

Gunilla Davidsson, projektledare kulturturism, Turistrådet Västsverige

Turistrådet Västsverige
info@vastsverige.com
Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Snabbfakta

I ryggsäcken finns följande föremål: Pläd från Ekelunds, mössa från Emmamalena, skor från Icebug, kopp från AEO/Anna Elzer Oscarson, Memory från Skogen, penna från Ballograf, anteckningsblock från Rum för Papper. I samtliga ryggsäckar finns hörlurar från Jay och powerbank från Krusell.

Gunilla Davidsson, projektledare kulturturism, Turistrådet Västsverige