Pressinbjudan: Besöksnäringsindex 2018 - Stor sommaroptimism hos den västsvenska besöksnäringen

Det råder stor optimism inom den västsvenska besöksnäringen inför sommaren 2018. Turistrådet Västsveriges besöksnäringsindex, som en gång om året mäter besöksföretagens förväntningar, visar att en majoritet av företagen tror på högre omsättning både under sommaren och under helåret 2018. Media hälsas välkomna till en pressträff på Turistrådet Västsverige kring Besöksnäringsindex 2018 den 11 juni.

Det råder högtryck både väder- och förväntningsmässigt i Västsverige. Turistrådet Västsveriges Besöksnäringsindex räknas fram utifrån ett frågeunderlag som besöksnäringsverksamheter i regionen får svara på via en webbenkät som skickas ut en gång per år. Grunden i indexet är företagens förväntningar när det gäller gästnätter besökare och kunder. Premiäråret 2014 låg index på 58 – inför sommaren har det stigit till rekordhöga 74.

- Syftet med Besöksnäringsindex är att generera uppmärksamhet och lyfta näringens betydelse för Västsverige, men också att skapa ett verktyg som företagen kan använda sig av när det gäller att jämföra sig med resten av branschen, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Turistrådet Västsverige hälsar med anledning av detta därför media välkomna den 11 juni för att presentera Besöksnäringsindex 2018.

Praktisk information

Vad: Pressträff – Presentation av Besöksnäringsindex 2018
Var: Turistrådet Västsveriges lokaler på Vasagatan 45 i centrala Göteborg (konferensrum ”Västergötland”)
När: Måndag den 11 juni klockan 11

Medverkande

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige – fredrik.linden@vastsverige.com, 031-818308
Marie Linde, vice vd Turistrådet Västsverige - marie.linde@vastsverige.com, 031-818307
Victor Johanson, analytiker Turistrådet Västsverige – victor.johansson@vastsverige.com, 031-818315

Föranmälan senast 11 juni klockan 10.30 till Johan Wetterberg, pressansvarig Turistrådet Västsverige – johan.wetterberg@vastverige.com, 031-818390

Turistrådet Västsverige
info@vastsverige.com
Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.