Pressinbjudan: Gotaleden – invigning av ny vandringsled mellan Göteborg och Alingsås

Den 14 juni öppnas Gotaleden – en sju mil lång vandringsled som sträcker sig från Kungsportsplatsen i Göteborg till Lilla Torget i Alingsås. Media hälsas välkomna till invigning/pressträff på turistbyrån vid Kungsportsplatsen den 14 juni klockan 9. Efter pressträffen inleds invigningsvandringen av Gotaleden, där första etappen går mot Jonsered.

Tanken med Gotaleden är att skapa en lättillgänglig vandringsled som ligger nära pendeltågsstationer, och där vandraren själv ska kunna välja vilka etapper hen vill genomföra. Längs Gotaleden finns caféer, boenden med övernattningsmöjligheter, restauranger och andra sevärdheter. Initiativtagare till projektet är Hans Svensson. Han arbetar som IT-konsult men är också entreprenör inom vandring och ledproducent. De senaste åren har han ägnat stora delar av sin tid till att inventera, etablera och utveckla Gotaleden, som finansieras av EU/Leaderprojekt Göteborgs Insjörike samt Jordbruksverket. Andra aktörer i projektet är Göteborgs, Partilles, Lerums och Alingsås kommuner samt Turistrådet Västsverige och Västkuststiftelsen.

- Jag har vandrat flera gånger längs el Camino-leden i Spanien på väg till Santiago de Compostela. Med Gotaleden ville jag skapa en svensk motsvarighet, där man kan kombinera lättillgänglig ”njutvandring” med övernattning, fika och god mat längs vägen, säger Hans Svensson.

Hållbart resande ligger i tiden

Vill man vandra längs Gotaleden finns information att hämta bland annat på webbplatsen gotaleden.se, men också i en ny app som lanseras den 14 juni. Leden är tydligt utmärkt hela vägen från Kungsportsplatsen och fram till Lilla Torget i Alingsås. Totalt finns omkring 500 ledmarkeringar uppsatta längs de sju milen.  Turistrådets del i projektet är att ansvara för företagsutveckling längs leden, samt att bistå med marknadsföring och kommunikation.

- Det ligger i tiden med hållbart resande och att hitta nya reseanledningar nära där man bor, och där kommer Gotaleden att få en viktig roll när det gäller lättillgänglig och stadsnära vandring i Västsverige. Förhoppningen är att den här satsningen ska innebära ett lyft för många av de fina mat- och logiställena som finns i området mellan Göteborg och Alingsås, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Praktisk information – invigning/pressträff Gotaleden 14 juni

Plats: Göteborgs Turistbyrå (Kungsportsplatsen, Göteborg)

Hålltider

9.00                     Tid för intervjuer: Hans Svensson, Fredrik Lindén

9.30                     Invigningsceremoni: Hans Svensson, Fredrik Lindén, Annelie Karlsson (chef Turistbyråerna)

9.45                     Invigningsvandring, dag 1 mot Jonsered startar. Möjlighet för media att gå med om så önskas. Totalt går en grupp om 50 personer (privatpersoner/aktörer från besöksnäringen m.m.) sträckan för att prova på konceptet med njutbar vandring.

Föranmälan

Föranmälan till pressträffen görs till Johan Wetterberg, pressansvarig Turistrådet Västsverige (johan.wetterberg@vastsverige.com) senast fredag den 14 juni klockan 8.00.

För media som inte har möjlighet att komma till pressträffen/invigningen men ändå vill göra intervjuer, kontakta gärna Hans Svensson eller Fredrik Lindén enligt nedanstående

Hans Svensson, telefon 070-8455400
Fredrik Lindén, telefon 031-818308