Pressinbjudan: Nya digitala satsningar, kulturmagasin och svensk livsstil ska locka turister till Västsverige

Lansering av nya vastsverige.com och flera andra digitala projekt, och dessutom en analog nyhet i form av ett rykande färskt kulturmagasin. Det finns många anledningar för Turistrådet Västsverige att hälsa media välkomna till Turistrådsdagen 2016 på Clarion Hotel Post i Göteborg den 21 april.

Turistrådet Västsverige bjuder in den västsvenska besöksnäringen till en fullspäckad inspirationsdag på temat digitalisering och marknadsföring inom besöksnäringen. Under dagen presenteras en rad nyheter från Turistrådet Västsverige: Den uppdaterade officiella webbplatsen/besöksguiden för Västsverige, vastsverige.com premiärvisas. Dessutom lanseras en e-learningutbildning i värdskap kallad Värdskap Västsverige samt det nya företagsspelet Inspirator. Magasinet Kulturista, som lägger fokus på kulturella besöksmål och personligheter i Västsverige visas också för första gången.

— Turistrådsdagen är ett jättebra tillfälle för oss att visa upp nyheter från vår verksamhet, men är lika mycket en mötesplats för hela den västsvenska besöksnäringen. Det är alltid nyttigt att träffas under avslappnade former och diskutera hur vi tillsammans kan arbeta för att driva besöksnäringen framåt, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Under Turistrådsdagen berättar Turistrådet Västsverige tillsammans med VisitSweden och reklambyrån Forsman & Bodenfors om hur man i framtiden kommer att marknadsföra Sverige och Västsverige på ett ännu mer distinkt sätt internationellt och hur svensk livsstil sätts i skyltfönstret.

—  Sverige är inte ett stort resmål och man kan dra paralleller med Volvo som också är en litet varumärke inom bilindustrin internationellt. Detta kan man vända till något positivt med en spetsig kommunikation mot rätt målgrupp, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.

Likheter mellan Sverige som resmål och deras arbete med Volvos kommunikation kommer Forsman & Bodenfors berätta mer om på  Turistrådsdagen.

Praktisk information

Tid: Torsdagen den 21 april 9.30-15.00
Plats: Clarion Hotel Post, Göteborg

Klicka här för att läsa programmet för Turistrådsdagen 2016

Media hälsas välkomna under hela dagen.

Vi bjuder på lunch. Meddela gärna därför gärna om du kommer senast den 20 april klockan 13 till johan.wetterberg@vastsverige.com. Om du inte vill äta lunch krävs ingen föranmälan.

Pressinformation

Johan Wetterberg