Pressinbjudan: Så kan handel och övrig besöksnäring främja stadsutvecklingen i Bohuslän

Handeln och den övriga besöksnäringen i Bohuslän kan genom samverkan främja stadsutvecklingen i regionen. Som ett startskott för detta anordnar Turistrådet Västsverige därför ett handelsseminarium i Strömstad den 27 augusti. 80-talet politiker, näringsidkare, fastighetsägare och tjänstemän från samtliga bohuslänska kommuner medverkar. Media hälsas välkomna under hela dagen.

Seminariedagen är en del av samarbetsprojektet Ett Enat Bohuslän, en avsiktsförklaring underskriven av samtliga bohuslänska kommuner och politiska inriktningar för utveckling av besöksnäringen.

På programmet står tre föreläsningar av representanter från Svensk Handel, HUI Research och Fastighetsägarna. Magnus Kroon från Svensk Handel talar bland annat om handelstrender, vilka företag som överlever i framtiden och hur framtidens stad ser ut. Per Andersson från HUI Research analyserar den norska gränshandels betydelse och presenterar förslag till hur kommunerna kan arbetar vidare med handels- och destinationsfrågor. Rudolf Antoni från Fastighetsägarna fokuserar på stadsutveckling i Bohuslän utifrån sin bok ”Utveckla din stad – en guide för städer med ambitioner”.

Dagen avslutas med en paneldiskussion kring dagens ämnen och vad som behöver göras framöver. I panelen deltar bland annat:

• Peter Dafteryd – kommunalråd, Strömstad
  • David Naraine – centrumutvecklare, Uddevalla
  • Cecilia Örtendahl – processledare stadsutveckling, Kungälv

Medier är välkomna under hela dagen. Ingen föranmälan krävs.

Praktisk information

Var: Spahotellet i Strömstad (för info om konferenslokal, fråga i receptionen)
När: Torsdag den 27 augusti
Tid: 10.00 - 15.30