Rekordbra år för besöksnäringen i Västsverige

2015 blev ett rekordår för besöksnäringen i Västsverige. För första gången någonsin registrerades över 6 miljoner gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem (totalt nästan 6,4 miljoner gästnätter). En stor förklaring är den kraftiga ökningen av antalet utländska besökare.

Totalt ökar antalet gästnätter med 9 procent. Svenska gästnätter lyfter med 5 procent gentemot 2014, medan de utländska övernattningarna går hela 21 procent framåt. Kina (35 %), Storbritannien (24 %), Nederländerna (17 %) och USA (16 %) uppvisar alla en stark procentuell ökning.

— Den positiva trenden när det gäller övernattningar förstärks ytterligare. Det är oerhört glädjande siffror och en stor fjäder i hatten för alla som på något sätt är verksamma inom den västsvenska besöksnäringen., säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Tittar man på den totala exportandelen så visar den att 28 procent av alla övernattningar gjordes av utländska gäster. 2014 låg exportandelen på 25 procent.

— Det finns så klart en rad faktorer som påverkar. Vår egen satsning på kampanjer mot den utländska marknaden tillsammans med VisitSweden och Göteborg & Co har varit framgångsrik. Dessutom har vi under året haft över hundra utländska journalister och bloggare på besök i Västsverige något som har genererat många positiva artiklar om Västsverige i internationell media, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef Marknad & Kommunikation, Turistrådet Västsverige.

Fredrik Lindén, vd , Turistrådet Västsverige AB
Mejl: fredrik.linden@vastsverige.com

Ann-Charlotte Carlsson, chef Marknad & Kommunikation, Turistrådet Västsverige AB
Mejl: ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com