Så ska skidvärldscupen lyfta vinterdestinationen Ulricehamn

Fler skidturister till Ulricehamn och Västsverige framöver - det är tanken när Ulricehamn i helgen står värd för världscupen i längdskidåkning. Nu görs en storsatsning på att profilera staden som vinterdestination för både längd- och utförsåkning. 45 000 sålda förköpsbiljetter skvallrar om succé.

Den 21-22 januari intar världseliten i längdskidåkning skidanläggningen Lassalyckan i Ulricehamn. Tävlingarna direktsänds i både svensk och internationell TV och intresset är på topp. 45 000 biljetter har sålts i skrivande stund.

- Fantastiskt roligt med ett så stort intresse! Som världscupvärd får vi en unik möjlighet att profilera oss som en nära vinterdestination dit barnfamiljer och motionärer/Vasaloppsåkare kan åka över dagen eller över en helg, oavsett om man bor i Göteborgsregionen eller längre bort, säger Helena Haglund, tf turistchef Ulricehamn.

Kampanjen ”Samtidigt i Ulricehamn”

Näringsliv Ulricehamn AB (Nuab), som marknadsför Lassalyckan och Ulricehamn i stort, lanserade tillsammans med Ulricehamn Ski Center (anläggning för utförsåkning) och Turistrådet Västsverige kampanjen ”Samtidigt i Ulricehamn” den 9 januari. Den riktar sig till just barnfamiljer och motionärer/Vasaloppsåkare i Göteborgsregionen och i Malmö med omnejd. Kommunikationen sker främst med filmer, via digitala och sociala medier samt genom ett specialutskick via e-post till Vasaloppsåkare.

- De ska bli nyfikna och ytterligare medvetna om hur högkvalitativ skidåkning de kan uppleva på ett rimligt avstånd. Turistrådet Västsverige har tidigare tillsammans med VisitSweden gjort kampanjer som lockat danska skidåkare till Ulricehamn och Västsverige – nu vill vi även uppmärksamma svenskarna på att man inte måste besöka fjällen för bra skidåkning, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation Turistrådet Västsverige.

Positiva synergier

Ulricehamn har gjort en rejäl satsning på skidanläggningen Lassalyckan de senaste åren. Förutom världscuparrangemanget blev Lassalyckan också som första anläggning i södra Sverige klassad som Vasaloppscenter av Vasalopps-organisationen – en kvalitetssäkring av träningsmöjligheterna, boendet och kompetensen kring teknik och kost.

- Att Ulricehamn hamnar i fokus på det här viset är inte bara bra för oss som vinterdestination. Vi hoppas att alla som kommer hit i helgen också ska upptäcka staden i stort. Gillar man skidåkning kanske man också ägnar sig åt vandring eller cykling och ser vilka goda förutsättningar här finns även för dessa aktiviteter, säger Helena Haglund.

Helena Haglund, tf turistchef Ulricehamn
Mail: helena.haglund@nuab.eu