Så ska turisterna hitta Strax utanför Göteborg

Turistrådet Västsverige, Göteborg & Co och Västtrafik gör gemensam sak med satsningen Strax utanför Göteborg, som lanseras idag. Syftet är att uppmuntra till hållbart resande med kollektivtrafik, och samtidigt få såväl turister som göteborgarna själva att få upp ögonen för besöksdestinationer belägna strax utanför Göteborg.

Deltagande destinationer i Strax utanför Göteborg är Alingsås, Floda & Nääs, Gunnebo Slott, Hönö, Marstrand och Styrsö & Vrångö. Med gemensam kommunikation och rekommendationer sinsemellan är förhoppningen att samarbetet ska generera fler besökare till alla. I utlandet är det parollen Next to Gothenburg som gäller. Bland annat ska en svensk- och engelskspråkig folder som presenterar samtliga sex destinationer distribueras via hotell, turistbyråer, färjeterminaler och på Landvetter.

- Vi är otroligt glada för det fina samarbetet mellan Turistrådet, Göteborg & Co och Västtrafik. Genom att kroka arm med destinationerna kan vi förhoppningsvis hitta ett sätt att locka både göteborgarna och turisterna till upplevelser och aktiviteter utanför stadsgränsen, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

- Göteborg med Liseberg, muséer, restauranger och shopping är redan ett älskat resmål för många. Genom att tillsammans också lyfta fram besöksmål strax utanför Göteborg får både besökare och boende chansen att återupptäcka fler sidor av destinationen Göteborg, säger Andrea Jovell, Marknad- & kommunikationschef Göteborg & Co.

Hemester och hållbarhet

Tanken är att uppmuntra till såväl hållbart resande som till så kallad hemester – att semestra i sitt närområde. De sex destinationerna som ingår arbetar alla hållbart och är året runt-destinationer som alla är lättillgängliga via kollektivtrafiken. Biljettköp sker via biljettappen Västtrafik To Go, som också kan hantera utländska betalkort.

- Vi har mötts av en jättestor entusiasm från de deltagande destinationerna. Man ser inte varandra som konkurrenter i det här, utan förstår istället vikten av samarbete kring det mål alla vi inblandade har – att uppmuntra till hållbart resande och att få besökarna att stanna längre i Göteborgsregionen, säger Fredrik Lindén.

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
Mail: fredrik.linden@vastsverige.com

Andrea Jovell, Marknad- & kommunikationschef Göteborg & Co
Mail: andrea.jovell@goteborg.com

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Fredrik LIndén, vd Turistrådet Västsverige