Storting med Lokalproducerat i Väst

Tid: Torsdag den 3 mars 2011 kl 9.15
Plats: Alberts kök hotell konferens i Trollhättan
Vägbeskrivning: www.alberthotell.se

En smakfull historia i kort sammanfattning

Som första region i landet bestämde sig Västra Götaland för att måltiden i Västsverige skulle bli så bra att den matchade det man njöt av i såväl Toscana som Provence. Året var 2000. Några år senare startade Lokalproducerat i Väst sin verksamhet. Odlare och producenter mötte krögare och dagligvaruhandeln. Snart blev ”Smaka på Västsverige” till och samarbetet mellan producenter, krogar och dagligvaruhandeln, tog ytterligare fart.

Så kom den nationella manifestationen och visionen om Matlandet Sverige. Mycket tyder på att detta måltidssamarbete kan bli en riktig framgångssaga för hållbarheten, miljön, människorna och ekonomin i Västsverige.  Liksom för landet som helhet.

Framgångssagor bygger ofta på goda möten och relationer. Och det utlovas mycket av den varan när det är dags för Storting med Lokalproducerat i Väst som värd den 3 mars. På plats finns ca 150 gäster så det lär bli matchmaking i stor skala under den s k relationspromenaden som står på programmet, där livsmedelproducenter, branschrådsrepresentanter, styrelsefolk, restauratörer, logistikföretag och representanter för dagligvaruhandeln m fl, ska mötas, fråga, snacka och byta visitkort.

Nätverkandet kröns med diplomutdelning till en rad matglada och kloka västsvenskar som uppmanas att verka för västsvensk matanda och sprida kunskap om såväl Lokalproducerat i Väst som ”Smaka på Västsverige”.

Som hjälp med att klara livets stora utmaningar får deltagarna även lyssna till den inspirerande Thomas Fogdö. Denne f d alpina världsmästare är efter sin ryggskada som ledde till förlamning, idag föreläsare och författare och fokuserar i sin föredragning på vad som behövs för att vi ska prestera på högsta nivå hemma, i idrotten och på jobbet.

För hela programmet gå in på www.lokalproducerativast.se

För mer information kontakta:
Jill Axelsson, Västsvenska Turistrådet
jill.axelsson@vastsverige.com