Succé för Skaldjursresan i Bohuslän

Antalet besök i Bohuslän har ökat under de tre sista tre åren som Skaldjursresan genomförts. Tillsammans med lokala turistorganisationer och västkustarrangörer i Bohuslän har Västsvenska Turistrådet lyckats skapa ett stort intresse för Bohusläns kulinariska upplevelser under hösten.
– Att resa under hösten med skaldjur i fokus är populärare än någonsin, säger Jill Axelsson på Västsvenska Turistrådet.

Det är med bättre statistik än någonsin tidigare som Skaldjursresan i Bohuslän går mot sitt slut. Målet är att öka kännedomen om Bohuslän som turistmål under hösten. Något som man har lyckats med.  Besöken på hemsidan med information om skaldjursresan har ökat med nästan 60 procent, och några av anläggningarna som deltog i projektet har tredubblat antalet personer som har bokat. En viktig milstolpe för Västsvenska Turistrådet som har målet att öka antalet bokningar på anläggningarna under perioden som Skaldjursresan genomförs.
– Tre års hårt arbete börjar verkligen visa resultat! Skaldjuren ger ett syfte för gästerna att besöka oss under hösten som annars brukar vara en lågsäsong. I år har det framför allt varit fokus på att bo och äta i skaldjurens tecken, men nästa år hoppas vi att fler kommer vara nyfikna på att även uppleva skaldjursfisket, säger Bettina Salesjö på Strandflickorna i Lysekil.

Skaldjuren i Bohuslän är något alldeles särskilt och Västsvenska Turistrådet hyllar dem med en resa när de är som allra bäst - på hösten. I år har dessutom beståndet av hummer, kräftor och musslor varit mycket bättre än under tidigare år.
– Hösten har blivit en allt mer populär tid att resa. Skaldjur är inte bara en upplevelse för smaklökarna, det är också ett äventyr att få vara med från fångst till tillagning med en perfekt blandning
av äventyr, natur och matupplevelser. Många säger att Bohuslän har de bästa skaldjuren i världen och det är något som förtjänar uppmärksamhet, säger Jill Axelsson på Västsvenska Turistrådet.

Första året arrangerades Skaldjursresan under en helg, men sedan Västsvenska Turistrådet tog över har den kulinariska upplevelseresan ökat stadigt och i år har arrangemangen varit fördelade på sex helger, från hummerpremiären fram till Alla Helgonhelgen.
– Det som Bohuslän erbjuder under hösten, med färska skaldjur, hav och sälta, går inte att hitta någon annanstans i världen. Detta faktum har inspirerat till Skaldjursresan som har blivit ett starkt och etablerat koncept i Sverige och utomlands. Nästa år planerar vi att fokusera ännu mer på den lokala turistnäringen och ordna aktiviteter på olika orter i Bohuslän, säger Jill Axelsson.

Information Skaldjursresan
Skaldjursresan är ett samlingsnamn för erbjudanden och aktiviteter som hotell och restauranger på Västkusten anordnar mellan den 26 september och den 6 november. Skaldjursresan syftar till att öka kännedomen om Bohuslän som turistmål under hösten. Västkustens arrangörer erbjuder äventyr, natur och matupplevelser i samma paket. Skaldjursresan organiseras av Västsvenska Turistrådet i samarbete med de lokala turistorganisationerna och företagen i Bohuslän.
www.skaldjursresan.se

För ytterligare information kontakta:
Jill Axelsson, Västsvenska Turistrådet, tfn 031-818389, jill.axelsson@vastsverige.com
Ylva Vitorovic, Västsvenska Turistrådet, tfn 031-818303, ylva.vitorovic@vastsverige.com

www.vastsverige.com          www.skaldjursresan.se

Västsvenska Turistrådets arbetar för att stimulera företagande och ekonomisk tillväxt inom turismnäringen i Västsverige. Den övergripande inriktningen av verksamheten har en stark fokusering på strategisk utveckling och marknadskommunikation. Målsättningen är att bli Skandinaviens mest besökta, uppskattade och mest inkomstbringande region.