Svensk besöksnäring: ”Investeringar är ett måste”

År 2020 ska svensk besöksnäring ha fördubblats. Västsverige vill öka mer än så.

Färska siffror visar att turismen i Västra Götaland omsatte nästan 34 miljarder kr under 2010. Utvecklingen har sedan 2000-talet varit mycket god men tillväxttakten har mattats av de sista åren. I jämförelse med Stockholm och Öresundsregionen har antalet nyinvesteringar jämförelsevis varit få de senaste åren. Detta oroar Västsvenska Turistrådet; -”För att vi skall kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga framgent krävs fler investeringar, både i anläggningar, infrastruktur men också i själva resanledningarna så som evenemang, möten, attraktioner, sevärdheter och andra upplevelser, säger Gunilla Mitchell, VD, Västsvenska Turistrådet.

De företagsanalyser Västsvenska Turistrådet regelbundet genomför visar att det finns en investeringsvilja hos företagen men också att företagen uppfattar det offentliga som en bromskloss. Samtidigt, påpekar Gunilla Mitchell, är det viktigt att vi investerar och växer rätt. En utveckling får inte ske på bekostnad av natur och kulturvärden.

Västsvenska Turistrådet lobbar nationellt för förbättrade och lika villkor för företagande inom besöksnäringen. Ett viktigt område för ökad tillväxt är så kallad hinderröjning och Gunilla Mitchell kommer under Almedalsveckan att delta i en dialog kring den nationella strategin och destinationsutveckling.

Ett mer proaktivt synsätt med aktiv planering för besöksnäring och turism behövs. Ofta fattas beslut ad hoc. Besöksnäringen kräver också mer samverkan och samsyn mellan kommuner och över större territorier än vad kanske andra näringar behöver. En cykel eller vandringsled kan gå över stora områden och två grannkommuner behöver kanske inte heller varsin evenemangsarena.

Tillsammans med Länsstyrelsen och Regional Utveckling driver Västsvenska Turistrådet ett initiativ ”Turistisk UtvecklingsPlan” som dels ska klargöra besöksnäringens anspråk på gemensamma resurser, dels ge bättre underlag för beslut. Fokus är utifrån marknadens behov, affärsmöjligheter hos företagen samt en hållbar långsiktig utveckling. Det är en utmaning som endast kan nås genom samverkan mellan det offentliga och privata. Ökad förståelse för besöksnäringens förutsättningar hos beslutsfattare, liksom ett samlat mer professionellt företagande krävs, poängterar Gunilla Mitchell.

Foto Mikael Almse; publik från Coldplays spelning under Where The Action Is, Göteborg 20110628