Tar turismen till nästa nivå

– Skaraborgs besöksnäring diskuterar framtiden på stormöte den 10 december

Fredagen den 10 december är det dags för det fjärde stormötet inom projektet Turismstrategi Skaraborg. Offentliga och privata aktörer med intresse av besöksnäringen inom Skaraborg har samlats för att diskutera kommande insatser. Målet är att fördubbla den turistekonomiska omsättningen mellan åren 2007 och 2015.
Skaraborg har förenats kring besöksnäringens roll och mål i en strategi för turism- och besöksnäringen. År 2008 tillsatte Skaraborgs Kommunalförbund en politisk styrgrupp med målet att fördubbla den turistekonomiska omsättningen i Skaraborg från 1,7 miljarder år 2007 till drygt 3 miljarder år 2015. Västsvenska Turistrådet har i uppdrag att leda utvecklingsarbetet som sker över kommungränserna och tillsammans med offentliga och privata aktörer i Skaraborg. Hittills visar resultaten på en ökning med 300 miljoner till 2 miljarder mellan åren 2007 och 2009. Fredagen den 10 december träffas politiker, företagare, entreprenörer och tjänstemän vid ett stormöte i Skövde för att utbyta tankar och kunskap och diskutera det framtida arbetet.
– Detta är inte enbart ett turistprojekt, det handlar lika mycket om att driva samhällsutveckling,
infrastruktur, nytt boende och kunskaps- och kompetensutveckling. Turismen ger också möjligheter för många individer att utveckla ett entreprenörskap och säkerställa tillväxt, arbetstillfällen och ett utbud av tjänster och service på platser där detta utan turism inte skulle vara möjligt, säger Charlotte Nordström, ordförande i den politiska styrgruppen på Skaraborgs Kommunalförbund.

Vid stormötet kommer 2010 års arbete summeras och planerna för 2011 diskuteras. Hur kan exempelvis mötesindustrin bidra till besöksnäringen i Skaraborg och hur ska Skaraborg lyckas locka fler turister, både svenska och utländska. En fråga som blivit allt tydligare under arbetets gång är hur samordningen mellan den kommunala översiktsplaneringen och turismens fysiska utvecklingsbehov kan bli bättre. En ökad turism gör exempelvis anspråk på infrastruktur, natur- och kulturmiljöer och fler boendeanläggningar. En samordnad översiktsplanering är även viktig för att värdet i själva besöksmålen inte skall urholkas genom felaktig planering av exempelvis investeringar och nybyggnationer.

Besöksnäring i fysisk planering – en vägledning

För att öka förståelsen och lyfta fram turismens frågeställningar i den fysiska planeringen har en handbok i hur de turistiska frågeställningarna kan behandlas i översiktsplaneringen tagits fram, Besöksnäring i fysisk planering – en vägledning. Den är främst avsedd att användas av kommunernas politiker, planerare, näringslivsutvecklare och turistansvariga i arbetet med översiktsplaneringen. Vägledningen är framtagen i ett samarbete mellan Västsvenska Turistrådet,
Länsstyrelsen i Västra Götaland, Skaraborgs Kommunalförbund med Skövde, Lidköpings, Götene,
Skara och Falköpings kommuner. Arbetet inleddes i slutet av 2009 och vägledningen färdigställdes i oktober 2010. Under 2011 kommer vägledningen att förankras och diskuteras i ytterligare ett antal kommuner i Skaraborg. På sikt är förhoppningen att vägledningen skall kunna användas av alla intresserade kommuner i Västra Götaland.

För mer information, kontakta:
Charlotte Nordström, kommunstyrelsens ordförande i Skara, 0511-324 30 eller 0703-31 88 43
Klara Börjesson, Västsvenska Turistrådet, 0702-56 42 44
Lotta Nibell-Keating, Västsvenska Turistrådet, 0707-70 00 38

Styrgrupp:
Charlotte Nordström, kommunstyrelsens ordförande i Skara, 0511-324 30,
Irene Karlsson, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen i Vara, 0512-319 20,
Lars-Åke Bergman, kommunstyrelsens ordförande i Töreboda, 0506-180 17,
Kjell Sjölund, kommunstyrelsens ordförande i Karlsborg, 0505-171 59
Ulf Eriksson, kommunstyrelsens ordförande i Falköping, 0515-88 51 11

Fotnot: I Skaraborgs kommunalförbund ingår kommunerna Essunga, Falköping,
Grästorp, Gullspång, Götene, Hjo, Karlsborg, Lidköping, Mariestad, Skara, Skövde, Tibro, Tidaholm, Töreboda och Vara.