Turiståret i Västsverige 2011: Ökning på både hotell och camping samt fler långväga besökare

Västsverige hade under 2011 nästan 5,2 miljoner gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar (HSV), och totala tillväxten i segmentet uppgår till
1,8 procent, en ökning med nästan 93 000 gästnätter.

Antalet gästnätter på camping uppgick till drygt 2,9 miljoner vilket innebär en ökning med 1,3 procent.  Fler svenskar och fler långväga besökare är förklaringen. Den svaga ekonomin i Europa bidrog till att våra volymmarknader (Norge, Tyskland och Danmark) minskade och betydligt mer priskänsliga kunder. Detta i sin tur bidrog till att de baltiska länderna ökade antalet gästnätter mest bland alla länder i Europa (enligt ETC). Tyskarna exempelvis ökade resande till sina grannländer Holland och Österrike under 2011.

Den svenska marknaden svarade för 74 procent av volymen på hotell, stugbyar och vandrarhem med motsvarande drygt 3,8 miljoner gästnätter (+3 %). På campingen svarade den svenska marknaden för 70 procent av volymen, totalt 2 miljoner gästnätter under 2011.

Utvecklingen på de större utländska marknaderna varierade.  Norge är den största utländska marknaden för Västsverige och svarade för totalt 1 miljon gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och camping under 2011, vilket motsvarar nivån för 2010. De volymmässigt största därefter är Tyskland (260 000 gästnätter), Danmark (150 000), Storbritannien (97 000) samt Nederländerna (78 000).  Antalet gästnätter från Tyskland minskade med 1 procent, från Danmark med 9 procent och från Storbritannien med 1,5 procent.

Bland övriga europeiska länder visade Frankrike en positiv tillväxt (+4%) och avslutade året med nästan 44 000 gästnätter (på hotell, stugbyar, vandrarhem och camping).

Avseende det långväga resandet är det Kina som har ökat mest under de senaste 5 åren, och antalet kinesiska övernattningar (på hotell, stugbyar och vandrarhem) uppgick till nästan 27 000, vilket är en ökning med 44 procent jämfört med 2010.

Logiintäkterna på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade i Västra Götaland med 129 miljoner kronor (+ 4,6 %) under 2011. Bara på hotellen ökade logiintäkterna i regionen med 4,2 procent.

Källor:
Tillväxtverket