Utländska barn ska få uppleva Dalslands natur

Den 2-5 juni är Dalsland värd för årets Outdoor Academy of Sweden – ett samarbete mellan VisitSweden, Scandinavian Outdoor Group och i år även Turistrådet Västsverige. Deltagande besökare är journalister, researrangörer och återförsäljare från nio europeiska länder – och deras barn. Syfte? Att ur barnens perspektiv uppleva dalsländska äventyr som paddling, fiske och vandring.

Trenden är tydlig i de uppkopplade delarna av världen: Dagens barn och ungdomar prioriterar bort utomhusaktiviteter och ägnar istället ökad tid åt sina mobiltelefoner, datorer och läsplattor.  Den tyska friluftspedagogen Franziska Kaufmann har de senaste tre åren arbetat med att öka unga människors lust att röra sig i naturen. Hon har kommit fram till att många barn och ungdomar känner sig främmande i naturen, och därför undviker den.

- Det leder i sin tur till fysiska och psykiska problem som övervikt, dålig kondition, sämre styrka och stress. Lustfyllda naturupplevelser sänker stressen och ökar välbefinnandet, säger Franziska Kaufmann.

Outdoor Academy of Sweden Sweden är ett koncept från VisitSweden och Scandinavian Outdoor Group och förläggs varje år på en ny plats. Syftet är att marknadsföra Sverige som besöksmål för naturturism och hitta nya målgrupper som vill åka hit. Genom att bjuda in europiska journalister, researrangörer och återförsäljare  ska bilden av Sverige som ett paradis för naturturism spridas utomlands – vilket i förlängningen ska generera ökade intäkter från utländska turister. 2016 har Outdoor Academy of Sweden för första gången fokus på utomhusaktiviteter som barn och föräldrar kan göra tillsammans.

- Vi arbetar kontinuerligt med att ta fram turistprodukter som sätter den aktiva naturupplevelsen i centrum. Naturturism är liksom måltidsturism fokusområden för oss. Därför är det extra kul att välkomna våra europeiska besökare hit till Dalsland, och samtidigt vara med att sätta fokus på en av vår tids stora utmaningar, nämligen hur vi ska få dagens uppkopplade barn och ungdomar att bege sig ut i naturen, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.

Foto: Roger Borgelid

Kontakta för information:

Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige
Mail: ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com

Johan Wetterberg, kommunikatör, Turistrådet Västsverige
Mail: johan.wetterberg@vastsverige.com

Det känns extra kul att välkomna våra europeiska besökare hit till Dalsland, och samtidigt vara med att sätta fokus på en av vår tids stora utmaningar, nämligen hur vi ska få dagens uppkopplade barn och ungdomar att bege sig ut i naturen
Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige