Världen kommer till Bohuslän i helgen

Tre dagar och tre etapper löpning eller vandring genom bohuslänska klipplandskap, ljunghedar och storskogar, I helgen (4-6 september) får Ramsvik och Sotenäs besök av trailrunners* från såväl Sverige och Europa som USA, Kanada, Australien och Argentina. Tävlingen heter IcebugXperience – och förutom att sätta Bohuslän på världskartan får den också positiva effekter på den lokala turismen.

Bakom IcebugXperience står göteborgska skotillverkaren Icebug, tillsammans med Turistrådet Västsverige och Sotenäs kommun. Den 74 kilometer långa sträckningen passerar bland annat Hunnebostrand, Ramsvikslandet och Smögen. Premiäråret 2014 deltog 140 huvudsakligen specialinbjudna deltagare. I år har andelen betalande ökat betänkligt och det blir över 220 startande. Intresset för tävlingen hos det lokala näringslivet har ökat gentemot 2014.

—Vi hade ett uppstartsmöte i vintras med de lokala företagen, och då var det fullt i lokalen och väldigt många som ville vara med och bidra. Jag vet till exempel att Ramsviks Stugby & Camping, som är så kallad Race village under tävlingshelgen, redan i våras märkte av ett ökat antal förfrågningar när det gäller vandrings- och trailturism, vilket vi delvis ser som en direkt följd av IcebugXperience, säger Johan Engström, produkt- och affärsutvecklare, Turistrådet Västsverige.

Sätter fokus på vandring i Bohuslän

Turistrådet Västsverige arbetar med marknadsföring, affärs- och produktutveckling av turismen i Västergötland, Dalsland och Bohuslän. Därför är IcebugXperience ett bra tillfälle att sätta fokus på de fantastiska vandringslederna som finns i Bohuslän. Johan Engström nämner Soteleden som ett gott exempel.

Under tävlingen bussas deltagarna från Race village i Ramsvik fram och tillbaka ut till de olika etapperna. Många deltagare, speciellt de långväga, väljer att ta familjen med sig och göra en semestervecka av deltagandet i IcebugXperience.

—Det finns aktiviteter för både barn och respektive under hela helgen. Man kan bland annat prova på paddling och fiske. Maten som serveras består av närproducerade, ekologiska råvaror med bohuslänska specialiteter som fisk och skaldjur i centrum, säger Johan Engström.

´* = trailrunning – löpning på stig

Kontakta för mer information:

Johan Engström, produkt- och affärsutecklare, Turistrådet Västsverige, 031-818319 eller johan.engstrom@vastsverige.com

Johan Wetterberg, kommunikatör, Turistrådet Västsverige, 031-818390 eller johan.wetterberg@vastsverige.com