Västsvensk satsning lockar tyska turister - charterresor för 50 miljoner kronor

Den tyska researrangören Wikinger Reisen storsatsar på charterresor till Västsverige och Västmanland. Företaget lanserar i höst ett charterpaket som garanterar minst 18 000 gästnätter i Västerås och Stenungsund, vilket motsvarar en lokal omsättning på totalt 50 miljoner kronor fördelat på de båda regionerna.

Tyskarna är den näst största utländska turistgruppen i Sverige efter norrmännen. Varje år svarar tyskarna för cirka en miljon gästnätter. Bara i Västsverige bokade tyska besökare förra året  närmare 134 000 gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem. Den siffran kommer att öka kraftigt 2011 då den tyska researrangören Wikinger Reisen i samarbete med Raiffeisen Reisen genomför sina veckolånga gruppresor till Västsverige och Västmanland.

Från april och tio veckor framåt kommer två chartrade flygplan från Lufthansa och Lauda Air att landa på Jönköpings och Västerås flygplatser varje onsdag. Grupperna tillbringar därefter fyra nätter på Hotell Plaza i Västerås och Stenungsbaden Yacht Club i Stenungsund för att därefter byta ort med varandra innan de åker tillbaka följande onsdag. Från hotellen görs dagliga utflykter till andra orter i Västsverige och Västmanland, men även till Örebro, Sörmland och Stockholm.

Stort lyft för Stenungsbaden

På Stenungsbaden Yacht Club är man naturligtvis nöjd med att Wikinger Reisen valt hotellet för den västsvenska delen av arrangemanget:

– För oss kan det innebära 12 600 gästnätter. Vi ser det som ett kvitto på att vi kan erbjuda ett boende och annan service som motsvarar högt ställda krav. Det ger inspiration att arbeta vidare och utveckla verksamheten ännu mer, säger Fredrik Jansson, VD på Stenungsbaden Yacht Club.

Kust, kultur och stad lockar
Den tyska arrangören har gjort den här typen av resor i 15 år till destinationer i Europa och
Mellanöstern. Att de nu valde Sverige förklarar Alfred Becker på reseföretaget med att här finns
möjligheten att ha tillgång till stora städer samtidigt som man får unika naturupplevelser, intressant kultur och historia på ett lättillgängligt sätt.

– Vi tyskar lever i ett land bestående av stora och små städer. När vi åker på semester vill vi bort från storstadshetsen. I Sverige finns tystnad, ytor och trevligt mottagande. I Västsverige lockar den fantastiska kombinationen av storstad, det unika kustlandskapet och Västergötlands kulturbygder, säger Alfred Becker.

Resultat av långsiktigt arbete
Ekonomiskt är den tyska satsningen guld värd för Västsverige och Västmanland. Researrangören garanterar minst 2 500 resenärer, motsvarande 17 500 gästnätter, under 2011. Vid full bokning kan dock antalet uppgå till 3 600 eller 25 200 gästnätter. Resan har en exklusiv prägel med boende på fyrstjärniga hotell. Det innebär att intäkten per besökare förväntas bli relativt hög.

– Totalt beräknas dessa resor generera en omsättning i besöksnäringen på cirka 50 miljoner kronor, säger Gunilla Mitchell, VD på Västsvenska Turistrådet. Det är dock inget som har hänt av sig själv, utan det är resultatet av ett långsiktigt arbete som vi inledde redan 2003 tillsammans med Visit Sweden. Detta samarbete har redan tidigare gett en ökande ström av besökare från Tyskland.

Arbetet i Tyskland bedrivs genom projektet B2B som arrangeras av Visit Sweden och där Västsvenska Turistrådet samarbetar med ett antal andra svenska regioner. Syftet med projektet är att öka antalet tyska gästnätter i Sverige genom att öka intresset för Sverige bland tyska researrangörer. Detta görs genom att matcha arrangörernas önskemål med regionens produkter och genom gemensam marknadsföring. Första året med B2B-samarbetet genererade projektet cirka 1 500 tyska gästnätter. Förra året gav B2B fler än 8 000 gästnätter i Västsverige.

Wikinger Reisen och Raiffeisen Reisen inleder arbetet med att marknadsföra det svenska resepaketet till hösten. Innan dess ska en resekatalog tas fram i 300 000 exemplar, en reklamfilm produceras och fler än 80 informationskvällar genomföras. Försäljningen börjar den 1 oktober och avslutas den 28 februari 2011.

För ytterligare information, kontakta:
Gunilla Mitchell, vd Västsvenska Turistrådet
Tel: 031-81 83 11, 0705 - 87 72 40
E-post: gunilla.mitchell@vastsverige.com

Jennie Svärd, Tysklandsansvarig på Västsvenska Turistrådet,
E-post: jennie.svard@vastsverige.com

Lars Olemyr, försäljningsdirektör Stenungsbaden Yacht Club
Telefon: 0709- 839 100
E-post: lars.olemyr@choice.se

Västsvenska Turistrådet AB är den regionala turistorganisationen för Västra Götaland. Bolagets ägare är Västra Götalandsregionen. Bolagets uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västra Götaland som turistdestination. Målet är att Västra Götaland ska vara Skandinaviens mest besökta, uppskattade och inkomstbringande turismregion.