Viral julkalendersuccé gynnar västsvenska besöksnäringen

Turistrådets Västsveriges julkalender, där Facebooksidan Västsveriges följare varje dag tävlar om västsvenska upplevelsepaket, har blivit en stor succé. Hittills har tävlingsinläggen nått över 1,1 miljoner personer. Och det är inte slut än.

2015 provade Turistrådet Västsverige greppet med att ha en julkalender mellan den 1 och 24 december. Gensvaret blev mycket större än väntat, och de västsvenska besöksnäringsföretagen var mycket angelägna om att ställa upp med priser redan förra året. 2015 års julkalender hade en total räckvidd på 870 000 personer – en siffra som Turistrådet Västsverige redan nu, med fem tävlingsdagar kvar, har överträffat.

- Att varje dag lyfta västsvenska besöksmål till våra 23 000 följare och låta dem tävla om fina priser varje dag har skapat ett stort engagemang, både bland företagen och de som tävlar. Det var stort intresse från företagen att delta i år, och de som inte fick  plats nu kommer att medverka i en liknande tävling kring påsk istället, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.

Det har visat sig att många följare upptäcker nya besöksmål de aldrig tidigare funderat på att besöka genom att de exponeras för dem via julkalendern. I skrivande stund har julkalendern genererat över 6 500 delningar och 16 000 likes. Över 8 000 personer har varit med och tävlat sedan starten den 1 december.

- Fantastiskt roligt att julkalendern engagerar både befintliga och nya följare. Kännedomen om alla fantastiska boendeanläggningar och aktivitetsbolag som finns här i Västsverige ökar, samtidigt som företagens presentationssidor på vastsverige.com uppmärksammas. Det råder positiva tongångar i kommentatorsfälten. Redan nu kan vi se att julkalendern förutom massor av goodwill också har resulterat i många länkningar till de deltagande företagen, säger Ann-Charlotte Carlsson.

Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad & kommunikation Turistrådet Västsverige
Mail: ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com