• Turkish Airlines/

Här är uppföljaren till fjolårets mest populära Super Bowl-reklam – Turkish Airlines ”Five Senses”-kampanj med Dr. Oz

Det globala flygbolaget Turkish Airlines, som flyger till fler länder och fler internationella destinationer än något annat flygbolag, följer upp fjolårets succéfilm med den nya kampanjen ”Five Senses” som hade premiär under söndagens Super Bowl. I kampanjen medverkar hjärtkirurgen och tv-personligheten Dr. Oz.

Den danske regisörren Martin Aamund har regisserat filmen som kommer att visas i flertalet länder som Turkish Airlines flyger till – i Europa, Sydafrika, Mellanöstern, Asien samt Syd- och Nordamerika.

Filmandet pågick under en månad på platser dit Turkish Airlines flyger. En del av inspelningen skedde under extrema väderförhållanden med temperaturer mellan 50° C i Saharaöknen och kring nollstrecket för att bland annat lyckas fånga norrskenet. Filmen visar bland annat på hur människokroppen kan hantera de mest påfrestande förhållanden och med Turkish Airlines motto – ”Widen your world” – uppmanas tittaren att upptäcka världen, och genom den sig själv, med alla våra fem sinnen.

– Eftersom vi flyger till fler länder än något annat flygbolag tror vi starkt på att vårt uppdrag sträcker sig längre än att ta våra passagerare från punkt A till punkt B. Vi uppmuntrar dem aktivt att upptäcka världen och sig själva. Vår nya kampanj visar att varje resa får oss att upptäcka nya saker tack vare våra fem sinnen, säger Ahmet Olmuştur, marknadsdirektör på Turkish Airlines. Vi är väldigt nöjda med all positiv respons vi har fått så här långt kring våra tidigare kampanjer. Förra årets kampanj med Morgan Freeman var en stor hit och nu ser vi fram emot vårt nya samarbete med Dr. Oz.

Dr. Mehmet Oz betonar vikten av en förstklassig upplevelse för passagerarna:

– Som läkare har jag stor vana av att berätta om hur fantastisk människokroppen är. Därför ska det bli väldigt roligt att jobba med Turkish Airlines och deras nya projekt kring våra fem sinnen. Tillsammans kommer vi att upptäcka en massa unika upplevelser från runt om i världen.

Five Senses är uppföljaren till Turkish Airlines kampanj från 2017 med Morgan Freeman, som idag är den mest tittade Super Bowl-reklamen på YouTube med över 53 miljoner visningar. En annan väldigt populär Turkish Airlines-kampanj med fotbollsstjärnan Lionel Messi och basketstjärnan Kobe Bryant har också utsetts till det senaste decenniets bästa reklamfilmen på Youtube.

Den nya reklamfilmen “Five Senses” kan ses här: https://youtu.be/yvicqMrAHvQ

Turkish Airlines Inc.
Media Relations Directorate
General Management Building
34149 Yesilkoy - Istanbul
Tel: 0 (212) 463 63 63 – 11153 / 11173
press@thy.com

About Turkish Airlines:

Established in 1933 with a fleet of five aircraft, Star Alliance member Turkish Airlines is a 4-star airline today with a fleet of 331 (passenger and cargo) aircraft flying to 300 destinations worldwide with 251 international and 49 domestic. According to the 2017 Skytrax survey, Turkish Airlines, already having a six consecutive years of “Best Airline in Europe” award between 2011-2016, now chosen as the "Best Airline in Southern Europe" for the ninth consecutive times. Having won the "Best Economy Class Onboard Catering" award in 2010, Turkish Airlines also awarded as the World’s "Best Business Class Onboard Catering” in 2013, 2014 and 2016, and 2017. Winning the “World’s Best Business Class Lounge” award in 2015 and 2017, the global carrier also picked up the World’s “Best Business Class Lounge Dining” award for the third consecutive years according to this year’s survey results. More information about Turkish Airlines can be found on its official website www.turkishairlines.com or its social media accounts on Facebook, Twitter, Youtube, Linkedin, and Instagram

About Star Alliance:

The Star Alliance network was established in 1997 as the first truly global airline alliance to offer worldwide reach, recognition and seamless service to the international traveller. Its acceptance by the market has been recognized by numerous awards, including the Air Transport World Market Leadership Award and Best Airline Alliance by both Business Traveller Magazine and Skytrax. The member airlines are: Adria Airways, Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Avianca Brasil, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, EGYPTAIR, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, SWISS, TAP Portugal, Turkish Airlines, THAI and United. Overall, the Star Alliance network currently offers more than 18,450 daily flights to 1,300 airports in 190 countries. Further connecting flights are offered by Star Alliance Connecting Partner, Juneyao Airlines.