Erciyes ny vinterdestination i Turkiet

Nu kan alla Turkietälskare knäppa på pjäxorna

Turkiet är ett land som oftast förknippas med sol, bad och sommar men landets har även en rad utmärkta skidorter. I vinter öppnar ytterligare ett skidparadis för turister; Erciyes som ligger mitt i landet.

Erciyes öppnar som destination från säsongen 2013/2014 och målet är att orten ska bli Turkiets största och en av Europas främsta skidorter. Bakom planerna står Turkiska Kultur och Turism Ministeriet, Kayseri Stad, Turkish Airlines och Kayseri AB som tillsammans har satsat stort på orten.

Planen är att Erciyes med sina över 100 kilometer långa pister ska bli ett framtida centrum för vintersport. Redan 2014 ska det finnas en kapacitet på totalt 15 000 bäddar varav 6 000 i direkt anslutning till skidanläggningen, enligt Erciyes Tourism Master Plan. Målet är 1,5 miljon övernattningar och 300 000 besökare både från Turkiet och andra länder till säsongen 2015/2016.

Genom att satsa på Erciyes som vinterort är förhoppningen att även andra destinationer ska få skjuts även under lågsäsong. Planen är att erbjuda paketresor där turisterna kan kombinera skidåkning i Erciyes med turer till Kappadokien, Istanbul eller Antalya.

Turkiska Turistbyrån har en hemsida med matnyttig information om Turkiet som turistdestination. Läs mer på www.turkiskaturistbyran.se

För att komma i kontakt med Turkiska Turistbyrån i Stockholm, mejla eller ring till: info@turkiskaturistbyran.se, 08-679 83 20/21