Ny destination Turkiets svar på S:t Tropez Bodrum nytt chartermål i Turkiet

Report this content

Turkarna är redan där och övriga européer har så smått börjat hitta dit. Nu är det svenskarnas tur att upptäcka underbara Bodrum i Turkiet när den antika staden blir en ny charterdestination.

Bodrum är en halvö med små vikar, berg och byar och staden är kanske mest känd för sitt mausoleum, som räknas som ett av världens sju underverk. Här finns en väl utbyggd marina, en lång strandpromenad, discon och butiker som för tankarna till S:t Tropez.

Turkiet har seglat upp som en favorit på svenskarnas favoritdestinationer och det gör att nya turkiska destinationer öppnar upp som charterdestinationer för svenska resenärer. Den senaste är Bodrum, vid Egeiska havet. Den turkiska halvön var populär redan under antiken, och de senaste 20 åren har Bodrum vuxit enormt som modernt turistmål. Bodrum är redan ett kärt tillhåll för många turkar och nu hittar allt fler turister hit även från andra länder. Holländare, tyskar, engelsmän och till och med amerikaner har redan tagit Bodrum till sina hjärtan, och nu får alltså svenskarna en chans när flera charterbolag startar turer till Bodrum.

Förutom den vackra naturen, de långa härliga strandpromenaderna och det vackra turkosa havet finns ett myllrande folkliv, bra shopping och ett uteliv som räknas till landets bästa. Den medeltida korsriddarborgen sätter också sin prägel på staden. Tack vare den friska brisen från Egeiska havet är hettan inte påträngande, ens under sommarmånaderna. Bodrum har inte mindre än 600 barer och diskotek och ett pulserande nattliv som aldrig står still. Många har liknat Bodrum med Turkiets svar på S:t Tropez.

Bodrum har också många bra restauranger i olika prisklasser, där rätter med fisk- och skaldjur är något av en specialitet med dagsfärsk fångst direkt från Medelhavet. Sevärdheter värda att nämna är Museum of Underwater Archeology och Bodrums gamla fästning. Och när man tycker att man har blivit mätt på Bodrum kan man ta en dolmusbuss till närmaste stad eller hoppa på en traditionell gület-båt för att segla vidare till nya oupptäckta vikar.

Fakta Bodrum

Bodrum är en antik stad som tidigare hette Halikarnassos.

Invånare: ca 32 000 Yta: ca 25 km i diameter. Närmaste flygplats ligger 30 km utanför Bodrum.

Svenska charterbolag som har turer till Bodrum: Fritidsresor, Apollo, Ving.

Läs mer om Bodrum på www.bodrumlife.com

Turkiska Turistbyrån har en hemsida med matnyttig information om Turkiet som turistdestination. Läs mer på www.goturkey.com

För att komma i kontakt med Turkiska Turistbyrån i Stockholm, mejla eller ring till:

Turkiska Turistbyrån, info@turism.turkemb.se, 08-679 83 20 / 21

För mer information, kontakta gärna:

Karin Pontén, Vår pr-byrå, karin.ponten@varprbyra.se, 0708-66 66 31

Taggar: