Auktionen inleddes, kineserna tongivande

Turkistuottajat Oyj:s internationella auktion inleddes i dag i Fur Center i Vanda. De kinesiska kunderna var tongivande vid auktionen, som är den första för räkenskapsperioden som inleddes den 1.9.2009 och den sista för försäljningssäsongen 2008/2009. Utbuden omfattade nästan en halv miljon olika mutationsminkskinn, varav drygt 90 procent såldes. Försäljningssäsongens sista auktion innehöll fler skinn av sämre kvalitet än säsongens tidigare auktioner. Med beaktande av skillnaderna utbuden emellan låg priserna på samma nivå som under de senaste internationella auktionerna. Auktionen fortsätter i morgon tisdag då 700.000 svarta (scanblack®) och bruna (mahogany, scanbrown® och scanglow®) minkskinn står i tur att bjudas ut. I auktionen deltar drygt 300 köpare från samtliga marknadsområden. Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322