Auktionen inleddes med stigande europriser

Vid Turkistuottajat Oyj:s auktion som inleddes i dag steg europrisnivån på rävskinn med ca tio procent jämfört med auktionen i mars. Under våren har dollarn förstärkts i samma mån, vilket bidrog till ökningen av europriserna.

Utbudet av 64.000 silver- och 97.000 blue frost-rävskinn samt ett mångsidigt sortiment av olika mutationsminkskinn såldes till nästan hundra procent.

De största köparna var Ryssland och Turkiet samt de internationella modehusen. Ca 500 köpare från alla marknadsområden deltog i auktionen.

Auktionen fortsätter i morgon måndag med försäljning av blå- och blue shadow-rävskinn.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322

Turkistuottajat Oyj är världens enda pälsauktionsbolag, som erbjuder till hundra procent certifierade skinnutbud. Under räkenskapsperioden 2008/09 uppgick värdet på Turkistuottajat Oyj-koncernens totala försäljning till 248,4 MEUR och omsättningen till 31,2 MEUR. Våra huvudmarknadsområden är Europa, Ryssland och Fjärran Östern. Turkistuottajat Oyj är det enda pälsauktionsbolag som säljer pälsskinn berättigade till varumärket Saga®. www.ffs.fi