Blårävskinnen gick åt – prisnivån sjönk

Över 90 procent av utbudet på drygt 300.000 blårävskinn såldes vid Turkistuottajat Oyj:s internationella auktion i dag. Medelpriset sjönk dock jämfört med auktionen i december till 41,34 euro. Det nu uppnådda priset är den första egentliga världsmarknadsnoteringen för blårävskinn under den här försäljningssäsongen, eftersom endast 30 procent av utbuden såldes vid auktionen i december.

- Tyvärr understiger den nuvarande prisnivån fortfarande produktionskostnaderna. Positivt är dock att försäljningsprocenten är hög och att kineserna har återvänt till blårävmarknaderna, konstaterar Turkistuottajat Oyj:s verkställande direktör Pirkko Rantanen-Kervinen.

Under de två senaste försäljningssäsongerna har handeln med rävskinn dominerats av Ryssland, vars köpbeteende har varit försiktigt under den pågående auktionen. Nu såldes de största partierna till Kina, som har ett rekordantal på över 200 kunder på plats.

Pälsauktionen pågår fortfarande med försäljning av safir- och silverblue-minkskinn. Försäljningsresultaten för dessa publiceras senare under kvällen.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322