Den plötsliga försvagningen av dollarkursen och Rysslands försiktighet avspeglade sig på auktionen

Rävskinnförsäljningen vid Turkistuottajat Oyj:s auktion som inleddes i går och pågår till den 27.3 var en besvikelse enligt bolagets verkställande direktör Pirkko Rantanen-Kervinen. Den plötsliga försvagningen av dollarkursen just före auktionen inleddes ökade osäkerheten på marknaderna, och Ryssland, som under förra säsongen köpte 60 procent av de rävskinn som bolaget förmedlade, var försiktigare än väntat.

I dag bjöds ut drygt 82.000 silverrävskinn, drygt 30.000 olika mutationsrävskinn samt knappt 38.000 finnsjubbskinn. Prisnivån sjönk 5-15 procent jämfört med bolagets föregående noteringar från januari. Även om samtliga de skinntyper som bjöds ut återfinns i stora mängder i modekollektionerna, skjuts skinninköpen fram i takt med att plaggbeställningarna skjuts på framtiden. Dagens största inköp gick till Turkiet, Italien och Hongkong/Kina.

Av silverrävskinnen såldes 80 procent, och prisnivån på skinnen av bästa kvalitet sjönk endast motsvarande försvagningen av dollarkursen. Av mutationsrävskinnen såldes ca 40 procent av utbuden. Största delen av utbudet på 23.000 Golden Island-rävskinn drogs tillbaka för att försvara prisnivån. Utbuden av finnsjubbskinn däremot såldes till 75 procent. Detaljerade prisuppgifter finns tillgängliga på bolagets hemsidor www.ffs.fi.

Turkistuottajat Oyj:s största auktion för räkenskapsperioden som inleddes den 1.9.2008 fortsätter i morgon med försäljning av bl.a. blue frost- och blue shadow-rävskinn. I auktionen deltar 450 köpare från samtliga marknadsområden.