Den sex dagar långa pälsauktionen inleds i Vanda söndagen den 6.6.2010

Turkistuottajat Oyj:s sista auktion för räkenskapsperioden som avslutas den 31.8.2010 inleds söndagen den 6.6 vid Fur Center i Vanda och avslutas fredagen den 11.6. Vid auktionen bjuds ut 2,4 miljoner Saga®-mink-, 700,000 Saga®-räv ja 36,000 certifierade Saga®-finnsjubbskinn. Ca 500 köpare från alla marknadsområden väntas delta i auktionen.

Söndagens försäljning inleds med försäljning av silverräv och mutationsräv. På måndag morgon inleds försäljningen av blåräv, den viktigaste typen inom den finska rävproduktionen. På tisdag morgons bjuds ut certifierade Saga®-finnsjubbskinn och därefter inleds försäljningen av Saga®-minkskinn. Huvudtyperna av minkskinn, svarta och bruna minkskinn, bjuds ut på torsdag och fredag.

Vid auktionen säljs Saga® Top Lot (topp-försäljningspartier) av blårävskinn. Köparna av topp-partierna erbjuds en enastående möjlighet att utnyttja Saga® designcentrets tjänster samt rätten att använda speciella Saga Top Lot- silketiketter i de färdiga pälsplaggen.

Ett detaljerat försäljningsprogram finns på våra hemsidor www.ffs.fi. Under auktionen publiceras medelpriserna på skinnen av normal kvalitet av huvudtyperna enligt kvalitet och storlek så gott som i realtid på våra hemsidor. Börsmeddelanden som sammanfattar försäljningen publiceras måndagen den 7.6 och fredagen den 11.6.

Representanter för massmedia är välkomna att följa med auktionen.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322

Turkistuottajat Oyj är världens enda pälsauktionsbolag, som erbjuder till hundra procent certifierade skinnutbud. Under räkenskapsperioden 2008/09 uppgick värdet på Turkistuottajat Oyj-koncernens totala försäljning till 248,4 MEUR och omsättningen till 31,2 MEUR. Våra huvudmarknadsområden är Europa, Ryssland och Fjärran Östern. Turkistuottajat Oyj är det enda pälsauktionsbolag som säljer pälsskinn berättigade till varumärket Saga®. www.ffs.fi