Finska Saga® -pälsar i Bolshoi-teaterns operett Läderlappen

Den ryska modeskaparen Igor Chapurin har skapat en praktfull pälskollektion till Bolshoi-teaterns uppsättning av operetten Läderlappen. Det internationella auktionsbolaget Turkistuottajat Oyj har donerat de finska specialprodukter, bl.a. arctic marble- och shadowrävskinn, som kollektionen är gjord av. Bolaget har ensamrätt till varumärket Saga®, som förutom räv-, mink- och finnsjubbskinnens tekniska kvalitet även garanterar en ansvarsfull djurhållning. Chapurins kollektion ses i operettens andra akt, och på fredagen är även finska inbjudna gäster närvarande. Idén till dräkterna för operetten Läderlappen kom från Bolshoi-teaterns pr-direktör, som känner Chapurin. Denne har i sin tur sedan år 1998 samarbetat med Saga Furs, som ansvarar för produktutvecklingen av Turkistuottajat Oyj:s pälsskinn. När projektet började ta form deltog även körsnären Annette Traberg från Saga design center i Vedbaek i Danmark, samt Rebecca Bradley från London i det praktiska genomförandet. För att underlätta genomförandet av liknande projekt i framtiden donerade samarbetspartnerna den maskin som behövs för att bearbeta skinnen till Bolshoi-teatern. Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. +358 50 5120 322/Turkistuottajat Oyj Head of Marketing & Communications Mark Townsend, puh. +45 27851100/Saga Fursspråk: engelska)