Försäljningssäsongen för päls förväntas bli framgångsrik

Kinas frammarsch till världsledare inom ekonomin, återhämtningen på marknaderna i Ryssland samt pälsens stora popularitet inom det internationella modet bäddar återigen för en framgångsrik försäljningssäsong. Användningen av päls ökar på hemmamarknaderna i Kina, och landets egen skinnproduktion räcker inte vare sig kvalitets- eller kvantitetsmässigt till för att täcka behoven.  Den alltmer välmående befolkningen föredrar traditionella pälsplagg, och de mer modeinriktade stadsborna vill ha västerländskt pälsmode.

– Nästan alla internationella modekollektioner innehåller päls, och tack vare Saga®- teknikerna har räv blivit en trendprodukt. Prisnivån har fördubblats på ett år vilket lockar modehusen att söka ersättande, billigare alternativ, och därför spelar kontinuerlig produktutveckling en avgörande roll, säger Turkistuottajat Oyj:s verkställande direktör Pertti Fallenius vid bolagets informationstillfälle för pälsfarmare i dag.

På minkmarknaderna är det brist på framför allt mutationsminkskinn. Ljusa, naturliga nyanser är efterfrågade, men även svart Scanblack® -mink av hög kvalitet försvarar fortfarande sin plats. Blårävproduktionen minskar med 20 procent, och det verkar som om det även i fortsättningen kommer att finnas efterfrågan på övriga rävskinnstyper bland modeindustrin. Även efterfrågan på den finska specialprodukten finnsjubb är på stigande.

Även om pälsens huvudmarknader finns i Kina och Ryssland, är Europa världens största pälsproducentområde. Inom EU-området finns även de största lagstiftningspåtryckningarna. – En ansvarsfull produktion och certifiering blir allt viktigare. Målsättningen är att 80 procent av Finlands rävproduktion skall vara certifierad år 2011, konstaterar Fallenius.

Värdet på försäljningen under Turkistuottajat Oyj:s försäljningssäsong som inleddes i december och avslutades i och med septemberauktionen var 502 miljoner euro, dvs större än värdet på försäljningen på bokslutsdagen 31.8.2010. De inhemska skinnens andel uppgick till 267 miljoner euro.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322.
När du inte längre tror på sagor, kontrollera fakta. www.turkistieto.fi

Turkistuottajat Oyj är världens enda pälsauktionsbolag, som erbjuder till hundra procent certifierade skinnutbud. Under räkenskapsperioden 2008/09 uppgick värdet på Turkistuottajat Oyj-koncernens totala försäljning till 248,4 MEUR och omsättningen till 31,2 MEUR. Våra huvudmarknadsområden är Europa, Ryssland och Fjärran Östern. Turkistuottajat Oyj är det enda pälsauktionsbolag som säljer pälsskinn berättigade till varumärket Saga®. www.ffs.fi