Fortsatt livlig minkförsäljning vid Fur Center i Vanda

Försäljningen av minkskinn fortsatt lika livligt som i går vid Turkistuottajat Oyj:s internationella auktion. Dagens mångsidiga utbud på 500.000 mutationsminkskinn såldes till hundra procent. Prisnivån följde och ställvis rentav översteg prisnivån vid de internationella auktioner som ordnats tidigare.

- Det är nu god efterfrågan på mutationsminkskinn, eftersom de har en framträdande position i de internationella modehusens kollektioner. Kineserna, som var dagens största kundgrupp, konkurrerade om de bästa kvalitetsklasserna, av vilken orsak det uppstod stora prisskillnader kvalitetsklasserna emellan, berättar Turkistuottajat Oyj:s verkställande direktör Pirkko Rantanen-Kervinen.

Medelpriset på Sapphire cross-minkskinn var 33,72 euro (hanskinn) och 27,24 euro (honskinn). Medelpriset på vit mink var 25,93 euro (hanskinn) och 18,93 euro (honskinn). Skinn med korta täckhår är mest efterfrågade, och i dag var prisskillnaden till dessas förmån rentav 10 euro.

De största inköpen gjordes till Hongkong/Kina, Ryssland, Italien och Grekland.

Auktionen fortsätter i morgon då 1,2 miljoner svarta och bruna minkskinn står i tur att bjudas ut.

Turkistuottajat Oyj

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322