Osäkerheten på de ryska marknaderna avspeglade sig på auktionen

Försiktigheten på de ryska marknaderna avspeglade sig på försäljningsresultaten vid Turkistuottajat Oyj:s internationella auktion som fortsatte i dag. Av utbudet på drygt 160.000 blue frost-rävskinn såldes 40 procent, och prisnivån sjönk från föregående noteringar till 40,34 euro. I fjol var Ryssland den största köparen av ifrågavarande skinntyp. Prisnedgången var även en följd av att utbudet av blue frost-rävskinn är för stort i nuvarande marknadsläge.

Den allmänna osäkerheten och förra veckans kraftiga försvagning av dollarkursen avspeglade sig också på försäljningen av shadow-rävskinn. Av utbudet på 48.000 blue shadow-rävskinn såldes 80 procent, och medelpriset var 42,94 euro. Medelpriset sjönk 10-15 procent jämfört med noteringarna vid bolagets auktion i december. Dagens största köpare var från Hongkong/Kina, Italien och Turkiet. Mindre mängder såldes även till marknaderna i Ryssland.

Turkistuottajat Oyj:s auktion fortsätter i morgon, då drygt 300.000 blårävskinn bjuds ut. I morgon inleds även försäljningen av minkskinn med safir- och silverblue-minkskinn. Över 500 kunder från samtliga marknadsområden deltar i auktionen, som avslutas på fredagen.