Pälsbranschen och FF Jaro från Jakobstad samarbetspartners

Turkistuottajat Oyj och Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund rf (FPF) har ingått ett ettårigt samarbetsavtal med fotbollslaget FF Jaro JS från Jakobstad, som spelar på högsta serienivå i finska Veikkausligan. I enlighet med samarbetsavtalet är pälsnäringen en viktig ny kumpan för FF Jaro och på sina spelskjortor bär laget adressen till nätsidan turkistieto.fi, som lanserades av näringen på hösten 2010.

– Nätsidan erbjuder konsumenterna fakta om både pälsdjursuppfödningen samt hela näringen, berättar FPF rf:s verksamhetsledare Tuula Dahlman.

– FF Jaro vill som lag representera hela området och traditionellt har pälsnäringen varit starkt framme här så det här passar oss utmärkt, kommenterar Jaros verkställande direktör Niklas Storbacka det nya avtalet. För oss båda är det viktigt att det finns konkurrenskraft och företagsamhet även på mindre orter. Dessutom betonar vi båda en öppen verksamhet och nätsidan turkistieto.fi är ett bra exempel på det, tillägger Storbacka.

– Samarbetet med FF Jaro JS är naturligt, eftersom Jakobstad-området är centralt med tanke på pälsdjursuppfödningen. På området finns över 250 pälsfarmer inom en 50 km radie, berättar Turkistuottajat Oyj:s verkställande direktör Pertti Fallenius.

Tilläggsuppgifter: Turkistuottajat Oyj:s direktör för kommunikation och samhällsansvar Päivi Mononen-Mikkilä
050 512 0322 och Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund (FPF) rf:s direktör för samhällsrelationer Max Arhippainen 050 306 1556

Turkistuottajat Oyj är världens enda pälsauktionsbolag, som erbjuder till hundra procent certifierade skinnutbud. Under räkenskapsperioden 2009/10 uppgick värdet på Turkistuottajat Oyj-koncernens totala försäljning till 441,8 MEUR och omsättningen till 45 MEUR. Våra huvudmarknadsområden är Europa, Ryssland och Fjärran Östern. Turkistuottajat Oyj är det enda pälsauktionsbolag som säljer pälsskinn berättigade till varumärket Saga®. www.ffs.fi