Rikligt med päls i modeveckans vår/sommar 2010 –kollektioner

Modeskaparna överraskade sin publik under de internationella modeveckorna, där de kommande trenderna för våren – sommaren 2010 förevisades. För första gången användes användes rikligt med päls i sommarkollektioner. Speciellt de unga modeskaparna hade insett hur bra pälsen lämpar sig även till lätta plagg. En av Turkistuottajat Oyj:s marknadsföringsorganisation Sagas huvuduppgifter är att hitta på nya sätt att använda päls, och de har lyckats bra med uppgiften. - Under många år redan har vi upprepat mantrat ”päls året om” och har utvecklat Saga-tekniker som är väldigt lätta. Nu verkar pälsen ha slagit igenom även i sommarkollektioner, berättar Saga Design Centers konstnärliga ledare Dorte Lenau Klint som har följt med modeveckorna. Pälsens mångsidiga användningsmöjligheter, världsekonomin som så småningom återhämtar sig och modehusens krav på ansvar och genomskinlighet skapar en stadig framtida grund även för den finska pälsproduktionen. Läs mera om vårens/sommarens kollektioner (på engelska): www.sagafurs.com