Sju dagar lång pälsauktion inleds i Vanda tisdagen den 2.6.2009

Sju dagar lång pälsauktion inleds i Vanda tisdagen den 2.6.2009 Den sista auktionen för Turkistuottajat Oyj:s räkenskapsperiod som avslutas den 31.8.2009 inleds i morgon tisdagen den 2.6.2009 vid Fur Center i Vanda och avslutas måndagen den 8.6.2009. Vid auktionen bjuds ut 2,5 miljoner SAGA®-mink- och 650.000 SAGA®-rävskinn. Nästan 400 köpare från samtliga marknadsområden förväntas delta i auktionen. På tisdagen inleds auktionen med försäljning av SAGA®-mutationsräv- och karakul-lammskinn. På onsdagen står finnsjubb- och blårävskinnen i tur och på torsdagen bjuds ut silverräv- och blue frost-rävskinn. På fredagen och lördagen bjuds ut ett mångsidigt utbud av SAGA®-mutationsminkskinn. På söndagen och måndagen står de bruna och svarta SAGA® -minkskinnen i tur. Vid auktionen säljs SAGA® Top Lot-partier (toppförsäljningspartier) av blåräv och blue frost-räv. Top Lot-köparna erbjuds en unik möjlighet att dra nytta av SAGA®-designcentrets forsknings- och produktutvecklingsarbete samt ensamrätt att använda en speciell SAGA® Top Lot-silkesetikett i de färdiga pälsplaggen. Ett detaljerat försäljningsprogram finns på våra hemsidor www.ffs.fi. Under auktionens gång publicerar vi medelpriserna på skinn av normal kvalitet av huvudskinntyperna specificerade enligt kvalitet och storlek nästan i realtid på våra hemsidor. Representanter för massmedia är välkomna att följa med auktionen. Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322