Stor pälsauktion inleds i Vanda på måndagen

En av Turkistuottajat Oyj:s största auktioner för försäljningssäsongen inleds på måndagen vid Fur Center i Vanda. Under den fem dagar långa auktionen bjuds ut 2,7 miljoner Saga® mink-, 670.000 Saga® räv- och 40.000 Saga ®- finnsjubbskinn. Nästan 600 kunder från samtliga marknadsområden förväntas delta i auktionen. Skinnutbuden vid den kommande auktionens utbud är de mest mångsidiga och till sin kvalitetsfördelning mest högtstående under försäljningssäsongen. Vid auktionen bjuds ut ett mångsidigt urval av olika räv- och mink- samt finnsjubb-, karakul-lamm- och sobelskinn. Minkskinnen säljs på måndag, tisdag och onsdag. Rävskinnen bjuds ut på onsdag, torsdag och fredag. Ett detaljerat försäljningsprogram finns på våra hemsidor www.ffs.fi. Vid auktionen säljs Saga® Top Lot- partier (topp-försäljningspartier) av scanblack-honmink samt blå- och golden island-räv. Köparna av topp-partierna erbjuds en enastående möjlighet att utnyttja Saga® designcentrets tjänster samt rätten att använda speciella Saga Top Lot- silketiketter i de färdiga pälsplaggen. På våra hemsidor www.ffs.fi publiceras detaljerade prisuppgifter om de viktigaste skinntyperna omedelbart efter att försäljningen av skinntypen ifråga är avslutad. Dagliga auktionsrapporter publiceras på våra hemsidor efter att försäljningen avslutats. Börsmeddelanden som sammanfattar försäljningen publiceras onsdagen den 24.3 och fredagen den 26.3. Representanter för massmedia är välkomna att följa med auktionen. Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322