Ung finländsk modeskapares kollektion väckte förtjusning i Beijing

Kläddesignaren Patrik Prusak, som studerar vid konstindustriella högskolan i Helsingfors, deltog med sin kollektion "Modern Primitive” i en pälsshow i Beijing den 17.10.2009.

Showen hade ordnats av det finsk-norska Saga Furs tillsammans med konstuniversitetet i Beijing Institute of Fashion Technology (BIFT). I showen presenterades arbeten av studerande från 12 av världens mest framträdande designskolor, som är Saga Furs samarbetspartner. Modevisningen ordnades för att hedra Beijings konstuniversitets 50-års jubileum. Förutom den finska konstindustriella högskolan deltog också The China Academy of Art (Kina), Donghua University (Kina), Hong Kong Polytechnic University (Hongkong), Virginia Commonwealth Universtity (USA), ESMOD International Fashion University (Frankrike), Institute of European Design (Italien), Estudios Superiores Internacionales (Spanien), London College of Fashion (England), St. Petersburg State Academy of Art and Design (Ryssland) och The Danish Design School (Danmark). “Evenemanget var sensationellt. Min kollektion var en enorm framgång och det strömmade in köperbjudanden. Jag väntar ivrigt på fortsatt samarbete med de kinesiska skolor som deltog i tillfället och med Saga”, berättar Patrik Prusak. Patrik Prusaks kollektion har influenser både från traditionellt franskt gatumode och marockansk kultur, som framför allt kan ses i kollektionens färger. Kollektionen som består av fyra plagg och två väskor har drag av ungdomsmusikens subkulturer, till exempel punkrock. I showen visades allt som allt 72 arbeten som var tillverkade av Saga®-mink, -räv eller –finnsjub. ”Pälsen är ett naturmaterial som formar sig i designarnas händer att motsvara ungdomarnas behov. Här ser man hurudant framtidens pälsmode kan vara” säger Turkistuottajat Oyj:s verkställande direktör Pertti Fallenius. Saga Furs, vars medlemmar är de förbund som representerar både finska och norska pälsdjursuppfödare, pälsauktionsbolaget Turkistuottajat Oyj och Oslo Skinnauktioner, har samarbetat med BIFT sedan år 1989. Saga®-mink, -räv och –finnsjubbskinn säljs endast vid Turkistuottajat Oyj:s auktioner.