”Kultur gör gott” - Läkare ordinerar biljetter till kulturevenemang i Åbo

Report this content

Åbo stads hälsonämnd beslutade på torsdagskvällen att läkare på stadens vårdcentraler under 2011 ska ordinera recept på kultur - i form av 5 500 fribiljetter till olika kulturevenemang. Åbo som är Europas kulturhuvudstad 2011, kan därmed bevisa att påståendet om att ”kultur gör gott” är riktigt. Åbo hör till de första städerna i världen som tar i bruk kulturreceptet.

Åbos stadsdirektör Aleksi Randell motiverar beslutet och menar att det är läkaren som på sin mottagning som ska bedöma om ett kort kulturbesök, som stöd för en eventuell medicinering eller kanske rentav i stället för mediciner, skulle göra patienten gott. Han utmanar samtidigt alla andra städer i världen att följa Åbos exempel.

- Mot recept kan invånarna få besöka 50 olika evenemang under kulturhuvudstadsåret, till exempel cirkuskonstverket Cirque Dracula eller teaterföreställningen om Bröderna Karamazov som regisserats av Kristians Smeds, berättar kulturårets direktör Cay Sevon. Åbo stad har fattat ett bra och fördomsfritt beslut. Vi medverkar gärna i det här slaget av samarbete. Det går helt i linje med Åbos kulturhuvudstadsårs motto "Kultur gör gott", fortsätter Cay Sevon.

Kulturrecepten bekostas av en biljettkvot från Stiftelsen Åbo 2011 som förbereder kulturhuvudstadsåret. Stiftelsen har en biljettkvot till varje programprojekt. Åtgärden innebär inga kostnader för Åbo stads social- och hälsovårdsväsende.

För mer information:

Mikko Lohikoski, informationsdirektör, Åbo stad, tel. +358 (0) 50 559 0238 mikko.lohikoski@turku.fi

Cay Sevón, verkställande direktör, Åbo 2011-stiftelsen, tfn +358 (0) 40 764 9541, cay.sevon@turku2011.fi

www.turku2011.fi/en

Bildmaterial: www.turku2011.fi/materials

Åbo och Tallinn är Europas kulturhuvudstäder 2011. Till evenemangen på programmet för Åbo 2011 förväntas sammanlagt upp till 50 miljoner besökare från Europa och närområden. Åbos budget för 2011 uppgår till 50 miljoner euro.