Turn Energy storsatsar på varumärke och marknadsföring för att nå ut till fler

Report this content

Solenergiaktören Turn Energy vill nå ut bredare och göra solenergi intressant för fler. För att lyckas har bolaget inlett ett samarbete med byrån ACNE för att utveckla sitt varumärke. Nu lanserar Turn Energy en uppdaterad visuell identitet och en kommunikationskampanj för att förtydliga bolagets position som en ny typ av aktör på̊ marknaden – en solenergiaktör som vågar ifrågasätta och bryta konventioner.

Genom att använda lågproducerande mark till att producera solkraft kan Turn Energy förse Sverige med god energi. Företaget bygger, äger och förvaltar solcellsparker och säljer vidare energin till svenska företag.

Turn Energy bytte namn från HPSolartech under 2022 och ställde samtidigt om sin affärsmodell – från solcellsinstallatör till oberoende energibolag. I samband med namnbytet behövdes även ett omtag för att sätta en ny varumärkesidentitet.

Tillsammans med ACNE har Turn Energy tagit fram en ny varumärkesplattform, ny visuell identitet och ett nytt kommunikationskoncept. Målet bakom varumärkesomtaget har från start varit att göra solenergi mer lättillgängligt och uppmuntra till samtal om solenergi, även bland de som inte är så insatta.

- Vi arbetar varje dag för att skapa mer god energi och det kan vi enbart åstadkomma genom handling. För att nå våra högt uppsatta mål insåg vi ganska snabbt att vi behöver vända oss utåt och ha ett budskap som många kan ta till sig, inte bara de som är insatta och insnöade i vår bransch, säger Kenny Fogel, VD på̊ Turn Energy.

I arbetet med varumärket har inspiration hämtats från techvärlden, snarare än från energibranschen. Allt för att engagera vanliga människor och skapa en bättre förståelse för varför omställningen till mer grön energi är viktig – här och nu.

- Vi vill gärna utmana bilden av hur ett solenergibolag kommunicerar och sticka ut hakan i vår kommunikation. För att skapa engagemang behöver vi kommunicera på ett sätt som väcker uppmärksamhet och känslor hos människor, säger Melodi Roohi, CMO på Turn Energy.

I januari lanserar Turn Energy sin första kommunikationskampanj som kommer att synas på digitala plattformar.

Du hittar mer infomation om Turn på: turnenergy.com

För pressfrågor kontakta: press@turnenergy.com