• Turn Energy/

Turn Energy vill bygga Sveriges mest hälsosamma arbetsplats - Träningstimme varje dag, träningskläder och fokus på stressfri produktivitet

Report this content

Solenergiföretaget Turn Energy strävar efter att skapa en arbetskultur där personalens välmående står i centrum. Bland annat erbjuder man alla medarbetare att träna på arbetstid varje dag och företaget har implementerat ett arbetssätt med fokus på stressfri produktivitet.

Solenergibolaget Turn Energy bygger, äger och förvaltar solcellsparker och säljer vidare energin till svenska bolag. Målet är att bolaget ska stå för 15 procent av all solenergi som produceras i Sverige till 2028. För att realisera de ambitiösa tillväxtplanerna ska Turn Energy utöka sitt team av medarbetare till över 100 personer de kommande fem åren. För att lyckas rekrytera den bästa kompetensen har man en uttalad vision att bli den bästa möjliga arbetsgivaren där hälsa och välmående står i centrum.

Genom en rad initiativ och satsningar som prioriterar personalens välbefinnande, strävar Turn Energy efter att skapa en arbetsmiljö där hälsa är en naturlig del av företagskulturen. Bland annat kan medarbetarna träna på arbetstid varje dag och på onsdagar är det obligatorisk träning för alla. Träningspassen leds av en inhyrd PT. Personalen får även träningskläder. Dessutom erbjuds de anställda att genomföra hälsotester via OneLab en gång om året.

Jenny Bojander är Projektledare på Turn Energy. Hon tycker att företagets hälsofokus hjälpt till att skapa nya rutiner så att träningen verkligen blir av:

- Att ha möjligheten att träna varje dag under arbetstid har verkligen underlättat för att jag ska kunna prioritera hälsa och träning i min vardag. Dessutom gör det att jag känner mig mer pigg och fokuserad på mitt arbete under eftermiddagarna. När det blir en uttalad grej på hela företaget så blir vi bra på att motivera varandra att hänga med på ett träningspass, som med stor sannolikhet inte skulle ha blivit av annars, säger Jenny Bojander.

Företaget har implementerat ett strategiskt arbetssätt med fokus på självledarskap och stressfri produktivitet. Som en del i arbetssättet har Turn Energy varje fredag en tyst timme som är avsatt för att medarbetarna ska samla sina idéer, tankar och måsten (både privata och professionella) för att bryta ner dem till uppgifter och planera in dem i kalendern. Syftet är att skapa en struktur som främjar balans mellan arbetsliv och privatliv och få bättre koll på deadlines. Alla nya som börjar på Turn Energy får gå en tvådagars-kurs i detta arbetssätt. Man använder också modeller som SMART och GROW för personlig utveckling, där medarbetarna uppmuntras att sätta och följa privata mål - utöver de professionella målen.

Bolagets VD Kenny Fogel brinner för idrott och ägnar bland annat sin fritid åt att coacha barn i hockey och tar stor inspiration från idrottsvärlden i sitt ledarskap. Hans vision är att företagssektorn ska lära sig mycket av idrottens arbetssätt kring att ta hänsyn till hela människan.

– Vi tror starkt på att investera i våra anställdas hälsa och välbefinnande eftersom det inte bara gynnar dem personligen utan också företaget i stort. Turn Energy’s motto “Save the world from bad energy” avser vårt arbete med solcellsparker lika mycket som det innefattar att vi ska prioritera våra anställdas psykiska och fysiska välbefinnande på arbetsplatsen, säger Kenny Fogel.

Turn Energy är certifierade för sin utmärkta arbetsplatskultur av Great Place to Work. I kartläggningen som gjorts i samband med certifieringen i januari 2024 uppgav 100 % av de anställda att Turn Energy är en fysiskt och psykiskt hälsosam arbetsplats att arbeta på och samtliga medarbetare tycker också att människorna bryr sig om varandra på arbetsplatsen. Bolaget är också certifierade till Healthy Place to Work av OneLab.

Du hittar mer information om Turn Energy på: turnenergy.com

För pressfrågor kontakta: press@turnenergy.com