Bokslut 2001

TV4 Sveriges största tv-kanal År 2001 uppgick TV4:s resultat till 235 miljoner kronor efter finansnetto. Under året befäste TV4 sin position som Sveriges största tv-kanal med 27,5 procent av tittarna. Antalet tittare ökade framför allt under andra halvåret 2001. TV4 var den enda kanal som ökade bland satellit- och kabeltittare. Under hösten sände TV4 dokusåpan Farmen varje dag klockan 19.30 och fördubblade antalet unga tittare på den sändningstiden. Nyheterna klockan 22.00 är största nyhetsprogram för de unga tittarna mellan 15-39 år. På nätet ökade tv4.se till 1 460 000 unika besökare i december 2001. Det är nästan tre gånger så många besökare som året innan. Nu är tv4.se Sveriges nästa största mediesajt, bland hemmasurfarna den allra största. Antalet dagliga tittare på TV4 Text-TV har ökat till 1,75 miljoner, vilket är rekord. Resultatet år 2001 var 235 miljoner kronor efter finansnetto jämfört med 336 miljoner kronor år 2000. Koncernens intäkter minskade med 13 procent till 2 191 miljoner kronor. Under fjärde kvartalet var intäkterna 21 procent lägre än föregående år. Kostnaderna bromsades och låg på samma nivå som året innan. Under första halvåret 2001 betalade TV4 ingen koncessionsavgift till staten. Regeringen har också fått i uppdrag av riksdagen att se över koncessionsavgiften mot bakgrund av förändringarna på tv-marknaden. TV4:s resultat påverkas dock av den svaga reklammarknaden under fjolåret. Under 2002 kommer företagets kostnader att bli lägre inom samtliga verksamhetsområden. En omorganisation av lokal-tv har redan satt igång och den kommer att leda till lägre kostnader även där. - Vi har klarat den nedgång som alla fått kännas vid på ett bra sätt, säger TV4:s vd Jan Scherman i en kommentar. TV4 är Sveriges största tv-kanal och den enda kanal som fått nya unga tittare. Nyligen såg över tre miljoner svenskar på vår sändning från handbolls-EM. Vi har också hundratalet helt nya annonsörer. Med dessa framgångar i ryggen ska vi nu göra ett bättre 2002. För vidare information kontakta vd Jan Scherman, tel 08-459 40 72, ekonomidirektör Erik Hægerstrand, tel 08-459 40 61 eller informationschef Eva Franchell, 08-459 40 12. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00980/bit0002.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/12/20020212BIT00980/bit0002.pdf Hela Bokslutskommunikén