TV4 köper TV4 Bergslagen

TV4 köper TV4 Bergslagen TV4 har i dag förvärvat samtliga aktier i TV4 Bergslagen. Säljare är VLT samt Svea-gruppen. Därmed är TV4 hundraprocentig ägare till samtliga lokal-tv-bolag inom koncernen. Därutöver finns sändningsavtal med TV4 Fyrstad (Uddevalla) samt leverensavtal med Östersunds-Posten (fd TV4 Jämtland). - Lokal-tv är en av TV4:s strategiska fördelar men redovisar betydande underskott. Vi kan nu börja arbetet med att effektivisera organisationen, säger TV4:s vd Thorbjörn Larsson. I måndags sände TV4 Botnia för första gången från nya lokaler i centrala Umeå och i februari premiärsänder TV4 Sydost från stationens nya studio mitt i Växjö. I början av år 2002 öppnar TV4 en ny lokal-tv-station i Gävle, med sändningsområde över Gävle och Dalarna, och den 1 februari startar TV4 Öst sina sändningar från Norrköping. Förvärvet får endast marginell påverkan på TV4:s resultat innevarande år. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00470/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00470/bit0001.pdf