Nytt nummer av Tvärdrag - Riket

Report this content

I Tvärdrag nr 2 2008 tar vi grepp på Kina, diktaturen med den kapitalistiska kommunismen och frågar oss om Kinas kommunistparti skulle kunna bli sossar? I ledaren frågar vi oss var SSU är?

Läs tidningen som ökar mest i Svensk A-press!

I tusentals år har Kina funnits där. Mongoler, kejsardynastier, ockupanter, maoister har regerat landet. Aldrig folket. Oavsett regim verkar massan ha varit ett medel för makten.
Idag råder kommunistisk kapitalism. Många länder är mer eller mindre auktoritära. Kina ett av dessa. En korrupt olympiarörelse gav spelen till Peking. Sedan kom protesterna. Bojkott eller inte? Intresset för Kina är konsekvensen av dess potential som världsdominant.
Kina är med i WTO men få kräver handelsbojkott tills demokrati råder. Intresset ljuger inte. Människovärde åt kinesiska arbetare skulle innebära slutet på västs guldkalvsdans mot avgrunden där peak oil och inflation väntar. Sjuttiotalets trötta vänster-vänster har tagit plats i bolagen. Kanske är det därför dagens Kinavänner finns till höger och i (företags)toppen?
För vänstern är Kina en utmaning. Hur ska övergången till demokrati se ut? Som i Sovjet med katastrof, eller skulle Kinas kommunister kunna bli sossar? Finns det någonstans i realpolitiken någon vilja till den människokärlek som utlovades 1949, eller är allt bara bussiness? Valet mellan dialog och isolering som strategi är avgörande för hur världen ser ut de kommande hundra åren. Välkommen till framtiden.
Mer läsning i papperstidningen. Beställ recensionsex på tvardrag@ssu.se eller teckna prenumeration redan nu. Löjligt billigt, 100 kronor för sex nummer.

Skribenter i detta nummer: Anne-Marie Lindgren, Mats Wingborg, Ulrika K Engström, Sofie Wiklund, Håkan Blomqvist, Hassan Loo Sattarvandi och Sosse-Bitchen.

Seminarier:
7 maj anordnar vi ett seminarium i Göteborg om en skola för jämlikhet. Deltar gör Anna Johansson, Jytte Guteland, Daniel Carlstedt samt Anne-Marie Lindgren. Plats Galaxen, Bergsjön 18-20.

8 maj är det släppseminarium med Anne-Marie Lindgren, Mats Wigborg, Maja Nordström samt Eric Sundström om Socialdemokratin och Kina i ABF-huset i Stockholm, 18-19.30

Läs våra dagliga ledarkommentarer på på www.tvardrag.se

Lyssna på Radio Tvärdrag varje onsdag på www.ssu.se