Unga brev till en socialdemokrati med problem

Report this content

19-22 april 1889 bildades Sveriges Socialdemokratiska arbetareparti som i år fyller 120 år. Partiet bildades av några unga radikaler knappt 30 år gamla som nog inte visste vilken enorm samhällsförändring de satte igång.
Socialdemokratin är idag ett parti med en stolt historia men med stora problem och utmaningar. Socialdemokraterna har tappat hälften av medlemmarna på 20 år. Det är ett parti som gjort tre av sina fyra sämsta valresultat de sista fem valen och som har sett många av sina stolta rörelser och sociala reformer nedmonteras under 1990- och 2000-talet.

Hur ska partiet tackla rasismen och den globala ekonomin? Hur ser partiet på de ökade klyftorna och revorna i välfärden? Sociademokraterna har alltid besjungit international(ism)en, men i verkligheten varit det kanske svenskaste av partier. Har partiet något förhållande till kulturen och hur ser en socialdemokratisk vision ut i dag? Vilken ideologisk färdriktning rekommenderas och hur ser rörelsen på klass och välfärd?
Vad tänker de som är lika unga som Branting, Danielsson och Sterky var när de bildade partiet? Vilket parti vill de ha? Vad är de besvikna på? Varför hatar eller älskar de partiet?

Tidskriften Tvärdrag och bokförlaget Leopard bad skribenter, konstnärer och politiska aktivister författa sitt kravbrev, sin klagoskrift eller kärleksförklaring i ett brev till socialdemokratin.

Redaktörer för boken är Daniel Suhonen och Jens Lundberg redaktör respektive ansvarig utgivare för SSU:s tidning Tvärdrag.

Bokrelease på ABF

På Socialdemokratiska partiets 120-årsdag presenterar 21 unga SSU:are en bok med brev till partiet under titeln Snart går vi utan er.

Här ger en ung generation sina svar på socialdemokratins uppgift och utmaningar: hur ska rörelsen hålla sig vital och radikal, vilka frågor bör man driva och hur bör man förnyas. Men också hur man kan bli fler och hur känns det när förälskelsen till ett parti går över i besvikelse?

Boken presenteras på ABF-huset, Sveavägen 41 i Stockholm måndag 20 april kl. 18.00.
Medverkar gör Jenny Wrangborg, Ellinor Eriksson, Magnus Wennerhag, Alaa Idris och Kristin Linderoth.
Carl Tham kommenterar och samtalet leds av bokens redaktörer Jens Lundberg och Daniel Suhonen.

Beställ recensionsex av boken från tvardrag@ssu.se eller 08 7144800. Frågor besvaras av Daniel Suhonen, 070-3538361.