Twentyfourseven förvärvar Teracom Mobile Links.

Det Nordiska resurshuset Twentyfourseven förvärvar Teracom ägda företaget Mobile Links och blir därmed det i särklass största företaget inom teknik och media för film-, tv- och eventbranschen i Norden.

Mobile Links, med 30 anställda, erbjuder tillfälliga kommunikationslösningar för bild, ljud och data, via radiolänk och satellit. Ett exempel på uppdrag är att distribuera nyhetsinslag från en inspelningsplats till tv-bolagets hemmastudio. Bland projekt och kunder kan nämnas SVT, TV4, Schlagerfestivalen, Allsvenskan i fotboll, Greyhoundracing, trav, Stockholm Maraton, Vasaloppet och FIS World Cup i Norden. För att möta marknadsförändringarna inom broadcast behöver Mobile Links en ny inriktning. Verksamheten måste kompletteras med andra tekniska tjänster, till exempel uthyrning av inspelningsutrustning och teknisk personal till produktionsbolag. Mobile Links har idag den största flottan av mobila upplänkar i Skandinavien. Detta i kombination med Twentyfoursevens utbud av tekniska lösningar för produktioner gör företaget till ett av de största i Europa inom branschen. ”Vår vision är att bygga det ultimata europeiska resurshuset” säger Peter Lundgren, Koncernchef för Twentyfourseven Holding Ab. ”I och med förvärvet av Mobile Links verksamhet har vi tagit ytterligare ett steg mot att förverkliga den visionen. Detta förvärv ger oss en unik möjlighet att ytterligare etablera oss på eventproduktionsmarknaden. Genom att kombinera respektive företags teknik och kunskap kan vi erbjuda kunder moderniserade projektflöden som sparar både personalresurser och kostnader” ”Att gå uppåt i värdekedjan är ett viktigt steg för Teracom Mobile Links, men passar inte in i Teracoms strategi att vara nätoperatör”, säger Bengt Broman VD för Teracom. ”Vi är mitt uppe i en stor förändringsprocess där fokus är på att genomföra en framgångsrik övergång till digital-tv samt öka tillväxten för de bredbandsnät vi har i olika regioner.” Kent Lundgren tillträder per den första juni som VD i Twentyfourseven Mobile Links Ab, för att med sin entreprenörsanda, kompetens, och engagemang, utveckla och integrera företaget till en stark del av helheten i det nordiska resurshuset, som Twentyfourseven i dag representerar, som koncern. I och med förvärvet av Teracom Mobile Links Ab har nu Twentyfourseven en teknikkropp med ett förskaffningsvärde upp till en kvart miljard kronor. Antalet fastanställda inom koncernen är 60 och omsättningen är 140 miljoner kronor. Twentyfourseven Mobile Links Ab har tecknat ett centralt almega telecom kollektivavtal den första maj 2005.