Förbud mot publicering fram till kl 00:01 måndagen den 12 april 1999 Allergans integrationsframgångar hedras av Computerworld Smithsonian prisprogram Allergan, Inc. (NYSE:AGN) meddelade i dag att de har nominerats till den prestigefyllda Computerworld Smithsonian Award och att denna affärsmodell har accepterats som del i den permanenta forskningskollektionen på Smithsonian Institutions National Museum of American History. Utnämningen visar deras erkänsla för Allergans innovativa användning av teknologi genom att integrera många affärsfunktioner i sina 12 separata europeiska enheter till en enda pan_europeisk stödenhet. Som del av integreringen har Allergan introducerat ett pan_europeiskt kundtjänstcenter, extern distribution, elektronisk banktjänst och EDI-länksystem. Dessa element, som alla samkörs med ett enda världsomfattande mjukvarusystem, Systems Applications and Products in Data Processing (SAP), har bidragit till att Allergans region Europa/Afrika/Mellanöstern har upplevt ett av de bästa åren hittills. Jim Mazzo, President för Allergans region Europa/Afrika/Mellanöstern, kommenterade ?att bli nominerade till detta pris är en otrolig ära och ett fantastiskt erkännande av de storartade insatser som har gjorts av hela Allergans personal som är involverade i projektet. Genom att kombinera affärsfunktioner som tidigare handlades på 12 icke_centraliserade platser, kan vi nu erbjuda våra europeiska kunder service utan like bland hälsovårdsproduktföretag inom vår sektor. Och, som framgår av vår ökade tillväxt, är det en service som våra kunder uppskattar mycket.? År 1994 började Allergan att granska sina världsomfattande informationssystem, vilket visade att det fanns ett antal olika system, applikationer och hårdvaruplattformar i organisationen. Detta var ett ypperligt tillfälle att inrätta betydande effektiviseringar, minska funktionskostnader och göra resurser disponibla för tillkommande investering inom forskning och utveckling av nya och bättre hälsovårdsprodukter. Sedan dess har Allergan introducerat ALPHAGAN®, en oftalmisk lösning för glaukom, COMPLETE® Comfort PLUS®, en förbättrad produkt i vår mångsidiga lösning för kontaktlinsvård, samt THE UNFOLDER®, en unik implantationsanordning för Allergans vikbara intraokulära linser. Dessutom har Allergen även dragit fördel av flera nya godkända indikationer för BOTOX® Purified Neurotoxin Complex, som är det mest sålda neurotoxinet i världen. Allergan ägnar sig också aggressivt åt att framställa nya behandlingsformer för områden som t~ex glaukom, psoriasis, migrän, cerebral pares i barn, cancer, diabetes och sjukdomar i okulärytor. Carl Åkerblom, chef för Allergan Norden, kommenterade: ?Integrering av verksamheten har givit Allergan en betydande konkurrensfördel. Alltsedan detta centralt styrda system introducerades är vi helt övertygade om att våra kunders beställningar levereras på ett mycket effektivt sätt. Detta innebär att vi på Allergan i Norden kan fokusera hela vår uppmärksamhet på att bygga upp lokal affärsverksamhet och stödja våra kunders behov.? Anmärkningar för redaktörer: 1. Allergan, Inc.: 1998 översteg försäljningen USD 1,25 miljarder. Allergan, Inc. som har sitt säte i Irvine, Californien, är ett teknologidrivet globalt hälsovårdsproduktföretag som levererar produkter för ögonvård och specialfarmakologiska produkter över hela världen. Allergan utvecklar och marknadsför produkter inom ögonvårdfarmaka, optalmisk kirurgiutrustning, receptfria kontaktlinsprodukter, rörelsesjukdomar och för dermatologi_marknader, vilket ger kunderna värde för pengarna, tillfredsställer behov som tidigare inte kunde tillfredsställas och förbättrar patienternas liv. Allergans region Europa/Afrika/Mellanöstern har ca 1.500 anställda i Europa och finns på varje europeisk marknad. Regionens försäljning låg 1998 på över MUSD 363. Ytterligare informationom Allergans prisnominering kan ses på Allergans website: www.allergan.com. samt på The Smithsonian Institutions website: www.si.edu Uttalanden om framtiden Alla ovannämnda uttalanden som hänför sig till Allergans projekterade eller förväntade framtida resultat återspeglar Allergans nuvarande analys av existerande trender och information. Faktiska resultat kan skilja sig härifrån baserat på ett antal faktorer, inkl konkurrensvillkor, ändrade marknads-förhållanden och prestanda. Allergan, Inc. fråntar sig ansvar för dessa uttalanden om framtiden och har ej för avsikt, eller anser sig ej ha skyldighet, att uppdatera dessa uttalanden. Slut För ytterligare information, v g kontakta Charlotte Waters eller Julia Cook Carl Åkerblom Lowe Fusion Healthcare Allergan Sweden Tel: +44 181 948 0094 Tel: +46-8 59410000