GE KOMMER ATT KÖPA NORDISK VATTENTURBINTILLVERKARE

GE KOMMER ATT KÖPA NORDISK VATTENTURBINTILLVERKARE, GER NY TEKNOLOGI, EXPANDERAR OMFATTNINGEN OCH GER EUROPEISK NÄRVARO Lachine, Quebec, Kanada, 9 augusti - GE Hydro, en division av General Electric Canada Inc., tillkännagav idag att GE har slutit avtal om att köpa den elektricitetsalstrande vattenturbinverksamheten från Kvaernergruppen, en ledande nordisk tillverkare. Ekonomiska klausuler var inte omtalade. GE Hydro är den gren av GE Power Systems (GEPS) som driver vattenturbiner och generatorer och är en ledande leverantör av kraftalstrande teknologi, energitjänster ledningssystem världen över. Förvärvet ger GE turbinteknologin för pumpar, Pelton och mindre vattenkraftsprojekt, ett marknadssegment som för närvarande inte betjänats av GE, men som utgör nästan en tredjedel av nuvarande vattenkraftsverksamhet. GE Hydros totala försäljning kommer att fördubblas som ett resultat av förvärvet. Från företagets bas i de nordiska länderna kommer Kvaerner Hydro att ge GE Hydro extra turbinteknologi, inkluderande styrteknologi för vatten och turbiner för världsvida konkurrenskraft och expansion av vattenkraftstjänster. I och med förvärvet kommer GE Hydro att lägga till verksamheter i de nordiska länderna och Storbritannien som stöd för befintlig verksamhet i Kanada och Brasilien. Transaktionen förväntas vara slutförd vid årsslutet, efter det att tillämpliga lagstadgade krav uppfyllts. ''GE Hydros förvärv av Kvaerner Hydro är naturligt för bägge parterna. Kombinationen av kompletterande turbinteknologier och marknadsnärvaro kommer att låta oss erbjuda hela spektrat av vattenturbin- och generatorprodukter och tjänster världen över'' sade Michael D. Popielec, chef för GE Hydro. Popielec sade även att turbinteknologin från Kvaerner förstärker möjligheterna för GE att vara mer konkurrenskraftiga vad gäller kortsiktiga renoveringar och moderniseringar, i synnerhet av mindre anläggningar, vilket ökar kapaciteten för implementering i större skalor. GEPS president och VD, Robert Nardelli sade ''Detta förvärv är en utbyggnad av GEPS strategi att utöka företagets expertis vad gäller utrustning för energialstring och tjänster via teknologier och samarbeten som skapar allomfattande prestandaförbättrande energilösningar. ''GE Power Systems verksamhet - från världsledande system för energi från gas- och ångturbiner till vattenkraftsutrustning och bränslecellsteknologi - representerande en global totallösningskapacitet som är unik för GE,'' sade Mr Nardelli. ''Som ett resultat har den globala kundbasen för GE Power Systems vuxit från oljeplattformar till miljontals hushåll och företag, betjänade av det tjugoförsta århundradets teknologi för energialstring som sätter varje energikälla på rätt plats''. Om GE Power Systems och GE Hydro GE Power Systems är en av världens ledande leverantörer av teknologi för energialstring, energitjänster och ledningssystem. GEs affärsverksamhet, med en omsättning på 9,5 miljarder US$ betjänar kunder via ett globalt nätverk av kontor och servicecentraler. GEPS levererar nyckelfärdig utrustning, tjänster och ledningssystem för många branscher, inklusive allmännytta, oberoende energiproducenter och industriella/kommersiella kunder. GE Hydro, med högkvarter i Lachine, Quebec, är världsledande inom design, konstruktion och tillverkning, samt service av turbiner och generatorer för vattenkraftverk. GE Hydro tillverkar turbiner och generatorer upp till en storlek av 800 megawatt (mW). Kontaktpersoner: Paul Jacot, GE Canada, tel USA 00 1 905 858 5678 eller fax 00 1 905 858 5260 eller Larry Splett, Padilla Speer Beardsley Inc., tel Minnesota 00 1 612 872 3770 eller fax 00 1 612 871 7792 eller e-post lsplett@psbpr.com, för GE Canada.